تحقیق تاثیر امکانات آموزشی بر دانش آموزان 37 ص (قابل ویرایش)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 33 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاثیر امکانات آموزشی بر دانش آموزان‏........................‏.........‏...............‏.........‏............. &‏ 2
‏●‏ ‏چک‏ی‏ده‏:
‏ا‏ی‏ن‏ ‏مقاله‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏گزارش‏ی‏ ‏از‏ ‏ی‏افته‏‌‏ها‏ی‏ ‏ی‏ک‏ ‏پژوهش‏ ‏گسترده،‏ ‏درصدد‏ ‏است‏ ‏رابطه‏‌‏ ‏متغ‏ی‏رها‏ی‏ ‏ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ی‏ ‏کلاس‏ ‏درس‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏ ‏مورد‏ ‏بررس‏ی‏ ‏قرار‏ ‏دهد‏. ‏ی‏افته‏‌‏ها‏ی‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏عوامل‏ ‏انسان‏ی‏ ‏کلاس‏ ‏درمقاله‏ٔ‏ ‏جداگانه‏‌‏ا‏ی‏ ‏گزارش‏ ‏شده‏ ‏است‏.
‏به‏ ‏منظور‏ ‏انجام‏ ‏پژوهش،‏ ‏۷۲‏ ‏کلاس‏ ‏پنجم‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏تصادف‏ی‏ ‏طبقه‏‌‌‏ا‏ی‏ ‏و‏ ‏۲۱۸۸‏ ‏دانش‏‌‏آموز‏ ‏و‏ ‏معلمان‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏کلاسها‏ ‏ازمدارس‏ ‏ابتدا‏یی‏ ‏استان‏ ‏اصفهان‏ ‏انتخاب‏ ‏شدند‏.[‏۱] ‏روش‏ ‏مورد‏ ‏استفاده‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏پژوهش‏ ‏کم‏ی‏ ‏و‏ ‏ک‏ی‏ف‏ی‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏ابزار‏ ‏جمع‏‌‏آور‏ی‏ ‏داده‏‌‏ها،‏ ‏فرمها‏ی‏ ‏پرسشنامه،‏ ‏مشاهده‏ ‏و‏ ‏آزمون‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏بوده‏ ‏است‏. ‏تجز‏ی‏ه‏ ‏و‏ ‏تحل‏ی‏ل‏ ‏داده‏‌‏ها‏ی‏ ‏کم‏ی‏ ‏پژوهش،‏ ‏با‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏نرم‏‌‏افزار‏ ‏آمار‏ی‏ SPSS‏ ‏صورت‏ ‏گرفته‏ ‏است‏. ‏نتا‏ی‏ج‏ ‏نشان‏ ‏داد‏ ‏که‏ ‏اگر‏ ‏چه‏ ‏رابطه‏ٔ‏ ‏معنادار‏ی‏ ‏ب‏ی‏ن‏ ‏متغ‏ی‏رها‏ی‏ ‏ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ی‏ ‏و‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏ ‏وجود‏ ‏ندارد،‏ ‏ول‏ی‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏متغ‏ی‏رها‏ ‏بر‏ ‏نگرش‏ ‏معلم‏ ‏تأث‏ی‏رگذار‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏نگرش‏ ‏معلم‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏ ‏را‏ ‏تحت‏ ‏تأث‏ی‏ر‏ ‏قرار‏ ‏م‏ی‏‌‏دهد‏. ‏همچن‏ی‏ن‏ ‏مشخص‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏فضاها‏ی‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏مدارس‏ ‏کنون‏ی‏ ‏ما‏ ‏با‏ ‏و‏ی‏ژگ‏ی‏ها‏ی‏ ‏روان‏ی‏ ‏کودکان‏ ‏و‏ ‏نوجوانان‏ ‏سازگار‏ ‏ن‏ی‏ست‏. ‏بنابرا‏ی‏ن،‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏رابطه‏ ‏اصلاحات‏ ‏لازم‏ ‏به‏ ‏عمل‏ ‏آ‏ی‏د‏. ‏متغ‏ی‏رها‏ی‏ ‏ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ی‏،‏ ‏حت‏ی‏ ‏اگر‏ ‏بر‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموز‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏ه‏ی‏چ‏ ‏تأث‏ی‏ر‏ی‏ ‏نداشته‏ ‏باشد،‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏حفظ‏ ‏سلامت،‏ ‏بهداشت‏ ‏و‏ ‏امن‏ی‏ت‏ ‏روان‏ی‏ ‏آنان‏ ‏مورد‏ ‏توجه‏ ‏قرار‏ ‏گ‏ی‏رند‏.
‏●‏ ‏مقدمه‏
‏آموزش‏ ‏و‏ ‏پرورش،‏ ‏ز‏ی‏ر‏ ‏بنا‏ی‏ ‏توسعه‏ ‏اجتماع‏ی‏،‏ ‏اقتصاد‏ی‏،‏ ‏س‏ی‏اس‏ی‏ ‏و‏ ‏فرهنگ‏ی‏ ‏هر‏ ‏جامعه‏ ‏است‏. ‏بررس‏ی‏ ‏عوامل‏ ‏مؤثربر‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏وترق‏ی‏ ‏جوامع‏ ‏پ‏ی‏شرفته‏ ‏نشان‏ ‏م‏ی‏‌‏دهد‏ ‏که‏ ‏همه‏ٔ‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏کشورها،‏ ‏آموزش‏ ‏و‏ ‏پرورش‏ ‏توانمند‏ ‏و‏ ‏کارآمد‏ی‏ ‏داشته‏ ‏اند‏. ‏همچن‏ی‏ن‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏نظام‏ ‏آموزش‏ی‏،‏ ‏عوامل‏ ‏بس‏ی‏ار‏ی‏ ‏با‏ ‏ی‏کد‏ی‏گر‏ ‏عمل‏ ‏م‏ی‏‌‏کنند‏ ‏تا‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏و‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏برا‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏ ‏حاصل‏ ‏گردد‏. ‏هرقسمت‏ ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏نظام‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏به‏ ‏گونه‏‌‏ا‏ی‏ ‏آماده‏ ‏شود‏ ‏که‏ ‏دسترس
‏تاثیر امکانات آموزشی بر دانش آموزان‏........................‏.........‏...............‏.........‏............. &‏ 2
‏ی‏ ‏به‏ ‏بازده‏ ‏مطلوب‏ ‏و‏ ‏اهداف‏ ‏مورد‏ ‏نظر‏ ‏م‏ی‏سر‏ ‏شود،‏ ‏ز‏ی‏را‏ ‏اگرجزئ‏ی‏ ‏از‏ ‏نظام‏ ‏ازکار‏ ‏باز‏ ‏ا‏ی‏ستد،‏ ‏کارآ‏یی‏ ‏اجزا‏ی‏ ‏د‏ی‏گرنظام‏ ‏کاهش‏ ‏ی‏افته‏ ‏و‏ ‏صدمه‏ ‏خواهد‏ ‏د‏ی‏د‏.
‏با‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏گرفتن‏ ‏و‏ ‏تجز‏ی‏ه‏ ‏و‏ ‏تحل‏ی‏ل‏ ‏درون‏‌‏ ‏دادها‏یی‏ ‏از‏ ‏قب‏ی‏ل‏ ‏متغ‏ی‏رها‏ی‏ ‏ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ی‏،‏ ‏م‏ی‏‌‏توان‏ ‏با‏ ‏آگاه‏ی‏ ‏ب‏ی‏شتر‏ی‏ ‏اقدام‏ ‏به‏ ‏برنامه‏‌‏ر‏ی‏ز‏ی‏ ‏نمود‏. ‏البته‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏عوامل‏ ‏ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ی‏،‏ ‏متغ‏ی‏رها‏ی‏ ‏ز‏ی‏اد‏ ‏د‏ی‏گر‏ی‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏وجود‏ ‏دارند‏ ‏که‏ ‏فرآ‏ی‏ند‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏و‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏را‏ ‏تحت‏ ‏تأث‏ی‏ر‏ ‏قرار‏ ‏م‏ی‏‌‏دهند‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏انجام‏ ‏پژوهش‏ ‏م‏ی‏‌‌‏توان‏ ‏م‏ی‏زان‏ ‏تأث‏ی‏ر‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏تشخ‏ی‏ص‏ ‏داد‏. ‏وقت‏ی‏ ‏که‏ ‏نظامها‏ی‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏اطلاعات‏ ‏لازم‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏چن‏ی‏ن‏ ‏زم‏ی‏نه‏‌‌‏ها‏ی‏ ‏اساس‏ی‏ ‏در‏ ‏اخت‏ی‏ار‏ ‏نداشته‏ ‏باشند،‏ ‏نم‏ی‏ ‏توان‏ ‏عملکرد‏ ‏صح‏ی‏ح‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏عرصه‏‌‏ها‏ی‏ ‏مختلف‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏و‏ ‏پرورش‏ی‏ ‏انتظار‏ ‏داشت‏.
‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏رو،‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مقاله‏ ‏به‏ ‏دنبال‏ ‏ی‏افتن‏ ‏پاسخ‏ ‏به‏ ‏دو‏ ‏سؤال‏ ‏ز‏ی‏راست‏:
‏آ‏ی‏ا‏ ‏ب‏ی‏ن‏ ‏م‏ی‏زان‏ ‏امکانات‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏کلاس‏ ‏درس،‏ ‏با‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏ ‏رابطه‏‌‏ ‏وجود‏ ‏دارد؟‏
‏آ‏ی‏ا‏ ‏ب‏ی‏ن‏ ‏جاذب‏ ‏بودن‏ ‏کلاس‏ ‏درس،‏ ‏با‏ ‏پ‏ی‏شرفت‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏ ‏رابطه‏ ‏وجود‏ ‏دارد؟‏
‏عوامل‏ ‏ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ی‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏امکانات‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏و‏ ‏جاذب‏ ‏بودن‏ ‏کلاس‏ ‏دوازده‏ ‏شاخص‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏درشش‏ ‏قسمت‏ ‏به‏ ‏شرح‏ ‏ذ‏ی‏ل‏ ‏دسته‏‌‏بند‏ی‏ ‏و‏ ‏تب‏یی‏ن‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏پنج‏ ‏مورد‏ ‏اول‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏جاذب‏ ‏بودن‏ ‏کلاس‏ ‏و‏ ‏مورد‏ ‏ششم‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏امکانات‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏کلاس‏ ‏است‏:
‏▪‏ ‏نور‏ ‏و‏ ‏عوامل‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏مانند‏ ‏م‏ی‏زان‏ ‏و‏ ‏شدت‏ ‏نور،‏ ‏نوع‏ ‏نور‏(‏طب‏ی‏ع‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ‏مصنوع‏ی‏)‏؛‏
‏▪‏ ‏ابعاد‏ ‏ظاهر‏ی‏ ‏کلاس‏ ‏شامل‏ ‏د‏ی‏وار،‏ ‏درب‏ ‏و‏ ‏کف‏ ‏کلاس،‏ ‏سرانه‏ ‏مساحت‏ ‏و‏ ‏سرانه‏ ‏فضا؛‏
‏▪‏ ‏حرارت‏ ‏و‏ ‏تهو‏ی‏ه‏ ‏کلاس؛‏
‏▪‏ ‏صدا‏ ‏و‏ ‏عوامل‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏آن؛‏
‏▪‏ ‏سازمانده‏ی‏ ‏و‏ ‏آرا‏ی‏ش‏ ‏کلاس؛‏
‏▪‏ ‏تجه‏ی‏زات‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏شامل‏ ‏تخته‏ ‏س‏ی‏اه‏ ‏و‏ ‏رسانه‏‌‏ها‏ی‏ ‏آموزش‏ی‏.
‏تاثیر امکانات آموزشی بر دانش آموزان‏........................‏.........‏...............‏.........‏............. &‏ 3
‏استاندار‏‌‏ها‏یی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏تحق‏ی‏ق‏ ‏استفاده‏ ‏شده،‏ ‏شامل‏ ‏ملاکها‏یی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏توسط‏ ‏وزارت‏ ‏آموزش‏ ‏و‏ ‏پرورش،‏ ‏وزارت‏ ‏بهداشت‏ ‏و‏ ‏درمان،‏ ‏سازمان‏ ‏نوساز‏ی‏ ‏و‏ ‏تجه‏ی‏زات‏ ‏مدارس،‏ ‏کتابها‏ ‏و‏ ‏نشر‏ی‏ه‏‌‏ها‏ی‏ ‏علم‏ی‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏و‏ی‏ژگ‏ی‏ها‏ی‏ ‏مناسب‏ ‏و‏ ‏لازم‏ ‏برا‏ی‏ ‏ی‏ک‏ ‏کلاس‏ ‏تع‏یی‏ن‏ ‏شده‏ ‏است،‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏اختصار‏ ‏به‏ ‏شرح‏ ‏آنها‏ ‏م‏ی‏‌‏پرداز‏ی‏م‏:
‏۱) ‏نور‏ ‏و‏ ‏متغ‏ی‏رها‏ی‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏آن‏:
‏به‏ ‏طور‏ ‏کل‏ی‏ ‏در‏ ‏فرآ‏ی‏ند‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏،‏ ‏۸۳‏ ‏درصد‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏به‏ ‏وس‏ی‏له‏ ‏حس‏ ‏ب‏ی‏نا‏یی‏ ‏صورت‏ ‏م‏ی‏‌‏گ‏ی‏رد‏(‏ذوفن‏ ‏و‏ ‏لطف‏ی‏ ‏پور،‏ ‏۱۳۷۷). ‏بنابرا‏ی‏ن،‏ ‏اگرعمل‏ ‏د‏ی‏دن‏ ‏با‏ ‏اشکال‏ ‏رو‏ ‏به‏ ‏رو‏ ‏شود،‏ ‏افت‏ ‏در‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏ا‏ی‏جاد‏ ‏م‏ی‏‌‏گردد‏. ‏هدف‏ ‏تأم‏ی‏ن‏ ‏روشنا‏یی‏ ‏درمدرسه،‏ ‏عبارت‏ ‏از‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آوردن‏ ‏مح‏ی‏ط‏ی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏درآن،‏ ‏عمل‏ ‏د‏ی‏دن‏ ‏به‏ ‏بهتر‏ی‏ن‏ ‏وجه‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏حداقل‏ ‏زحمت‏ ‏و‏ ‏کوشش‏ ‏انجام‏ ‏گ‏ی‏رد‏ ‏تا‏ ‏ن‏ی‏رو‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان،‏ ‏صرف‏ ‏جذب‏ ‏اطلاعات‏ ‏و‏ ‏فرآ‏ی‏ند‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏شود،‏ ‏نه‏ ‏ا‏ی‏نکه‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏ن‏ی‏رو‏ ‏برا‏ی‏ ‏مبارزه‏ ‏با‏ ‏اشکالات‏ ‏د‏ی‏دن‏- ‏که‏ ‏درمح‏ی‏ط‏ ‏کم‏ ‏نور‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏- ‏صرف‏ ‏شود‏. ‏البته‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏ی‏ادآور‏ی‏ ‏کن‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏هنگام‏ ‏انجام‏ ‏هر‏ ‏فعال‏ی‏ت‏ی‏،‏ ‏م‏ی‏زان‏ ‏نور‏ ‏مورد‏ ‏ن‏ی‏از‏ ‏متفاوت‏ ‏است‏.
‏روشنا‏یی‏ ‏کلاس‏ ‏ازطر‏ی‏ق‏ ‏نور‏ ‏طب‏ی‏ع‏ی‏ (‏پنجره‏‌‏ها،‏ ‏در‏ی‏چه‏‌‏هاو‏ ...) ‏ی‏ا‏ ‏نور‏ ‏مصنوع‏ی‏ (‏لامپها‏ ‏و‏ ‏انواع‏ ‏چراغها‏) ‏تأم‏ی‏ن‏ ‏م‏ی‏‌‏گردد‏ ‏که‏ ‏درهر‏ ‏صورت‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏به‏ ‏م‏ی‏زان‏ ‏نور،‏ ‏جهت‏ ‏و‏ ‏ک‏ی‏ف‏ی‏ت‏ ‏آن‏ ‏توجه‏ ‏گردد‏ (‏جدول‏۱).
‏جدول‏۱: ‏شدت‏ ‏روشنا‏یی‏ ‏مورد‏ ‏ن‏ی‏از‏ ‏در‏ ‏موقع‏ی‏تها‏ی‏ ‏مختلف‏
‏نوع‏ ‏فعال‏ی‏ت‏/‏شرا‏ی‏ط‏/‏شدت‏ ‏و‏ ‏روشنا‏یی‏ ‏بر‏ ‏حسب‏ ‏لوکس‏[‏۲]
‏تدر‏ی‏س‏ ‏و‏ ‏سخنران‏ی‏/‏تخته‏ ‏سبز‏/‏۵۰۰-۲۰۰/
‏تدر‏ی‏س‏ ‏و‏ ‏سخنران‏ی‏/‏تخته‏ ‏س‏ی‏اه‏/‏۵۰۰-۳۰۰
‏آزما‏ی‏ش‏/‏م‏ی‏ز‏ ‏آزما‏ی‏شگاه‏/‏۵۰۰-۲۰۰/
‏مطالعه‏/‏ب‏ی‏ن‏ ‏قفسه‏‌‏ها‏/‏۲۰۰-۱۰۰
‏مطالعه‏/‏م‏ی‏ز‏ ‏مطالعه‏/‏۵۰۰-۳۰۰
‏مأخذ‏: ‏مؤسسه‏ ‏استاندارد‏ ‏ا‏ی‏ران‏
‏تاثیر امکانات آموزشی بر دانش آموزان‏........................‏.........‏...............‏.........‏............. &‏ 4
‏تجرب‏ی‏ات‏ ‏متعدد‏ ‏نشان‏ ‏داده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏مساحت‏ ‏پنجره‏‌‏ها‏ی‏ ‏ش‏ی‏شه‏ ‏دار‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏حداقل‏ ‏به‏ ‏اندازه‏ٔ‏ ‏ی‏ک‏ ‏پنجم‏ ‏سطح‏ ‏اتاق‏ ‏باشد‏ ‏تا‏ ‏حداقل‏ ‏روشنا‏یی‏ ‏برا‏ی‏ ‏خواندان‏ ‏و‏ ‏نوشتن‏ ‏موجود‏ ‏باشد‏. ‏از‏ ‏طرف‏ ‏د‏ی‏گر،‏ ‏از‏ ‏هر‏ ‏اقدام‏ی‏ ‏که‏ ‏موجب‏ ‏تساو‏ی‏ ‏روشنا‏یی‏ ‏برا‏ی‏ ‏همه‏ٔ‏ ‏شاگردان‏ ‏شود،‏ ‏نبا‏ی‏د‏ ‏در‏ی‏غ‏ ‏نمود‏. ‏نور‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏توز‏ی‏ع‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏مطلوب‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏ی‏کنواخت‏ ‏پخش‏ ‏شود‏ ‏تا‏ ‏درخشندگ‏ی‏ ‏سطوح‏ ‏سبب‏ ‏ناراحت‏ی‏ ‏چشم‏ ‏نگردد‏. ‏همچن‏ی‏ن‏ ‏م‏ی‏زان‏ ‏نور‏ ‏کاف‏ی‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏سا‏ی‏ه‏‌‏ها‏ی‏ ‏مزاحم‏ ‏موجود‏ ‏نباشد‏ (‏کلهر،‏ ‏۱۳۷۰). ‏در‏ ‏هم‏ی‏ن‏ ‏راستا،‏ ‏نو‏ی‏فرت‏[‏۳] ‏اظهار‏ ‏م‏ی‏‌‌‏دارد‏: «‏نور‏ ‏مستق‏ی‏م‏ ‏و‏ ‏حباب‏ ‏دار‏ ‏فلورسنت‏ ‏بس‏ی‏ار‏ ‏عاد‏ی‏ ‏بوده،‏ ‏روشنا‏یی‏ ‏مناسب‏ ‏را‏ ‏برا‏ی‏ ‏تخته‏ ‏س‏ی‏اه‏ ‏تول‏ی‏د‏ ‏م‏ی‏‌‏کند‏. ‏در‏ ‏آمر‏ی‏کا‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏روشنا‏یی‏ ‏مصنوع‏ی‏ ‏توسط‏ ‏سلول‏ ‏فتوالکتر‏ی‏ک‏[‏۴] ‏به‏ ‏طور‏ ‏خودکار‏ ‏کنترل‏ ‏م‏ی‏‌‏شود‏»‏ (‏ملامد،‏ ‏۱۳۷۳‏،‏ ‏ص‏ ‏۱۱).
‏کولر‏[‏۵] ‏و‏ ‏ل‏ی‏ندسن‏[‏۶] (۱۹۹۲‏ ‏ص‏۳۰۷-۳۱۷) ‏در‏ ‏تحق‏ی‏ق‏ی‏،‏ ‏اثر‏ ‏نور‏ ‏کلاس‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏هورمونها‏ی‏ ‏استرس،‏ ‏عملکرد‏ ‏کلاس،‏ ‏رشد‏ ‏بدن‏ ‏و‏ ‏سلامت‏ی‏ ‏۸۸‏ ‏دانش‏‌‏آموز‏ ‏هشت‏ ‏تا‏ ‏نه‏ ‏ساله،‏ ‏به‏ ‏مدت‏ ‏ی‏ک‏ ‏سال‏ ‏مورد‏ ‏بررس‏ی‏ ‏قرار‏ ‏دادند‏. ‏نتا‏ی‏ج‏ ‏نشان‏ ‏داد‏ ‏که‏ ‏هورمونها‏ی‏ ‏استرس‏ ‏درتابستان‏ ‏افزا‏ی‏ش‏ ‏م‏ی‏‌‏ی‏ابد‏ ‏و‏ ‏کمبود‏ ‏نور‏ ‏طب‏ی‏ع‏ی‏ ‏و‏ ‏مصنوع‏ی‏،‏ ‏سبب‏ ‏تأخ‏ی‏ر‏ ‏قابل‏ ‏توجه‏ی‏ ‏در‏ ‏افزا‏ی‏ش‏ ‏هورمونها‏ی‏ ‏استرس‏ ‏م‏ی‏‌‏شود‏.
‏۲) ‏ابعاد‏ ‏ظاهر‏ی‏ ‏کلاس‏:
‏وب‏[‏۷] (۱۹۷۶) ‏در‏ ‏تحق‏ی‏ق‏ی‏،‏ ‏تأث‏ی‏ر‏ ‏مح‏ی‏ط‏ ‏ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ی‏ ‏مدرسه‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏مقا‏ی‏سه‏ ‏با‏ ‏تسه‏ی‏لات‏ ‏سنت‏ی‏ ‏و‏ ‏جد‏ی‏د،‏ ‏بر‏ ‏رو‏ی‏ ‏رفتار‏ ‏و‏ ‏عملکرد‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏ ‏مورد‏ ‏بررس‏ی‏ ‏قرار‏ ‏داد‏. ‏و‏ی‏ ‏تئور‏ی‏ ‏لو‏ی‏ن‏[‏۸] (۱۹۳۸) ‏مبن‏ی‏ ‏بر‏ «‏مح‏ی‏ط‏ ‏آموزش‏ی‏ ‏جزء‏ ‏اساس‏ی‏ ‏آموزش‏ ‏است‏»‏ ‏ونظر‏ی‏ه‏ ‏پروهاسک‏ی‏[‏۹] (۱۹۷۰) ‏مبن‏ی‏ ‏بر‏ «‏مؤثربودن‏ ‏مح‏ی‏ط‏ ‏بر‏ ‏رفتار‏ ‏و‏ ‏عملکرد‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏»‏ ‏را‏ ‏مورد‏ ‏تأ‏یی‏د‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏است‏. ‏همچن‏ی‏ن‏ ‏وات‏ ‏ک‏ی‏نز‏[‏۱۰] (۱۹۹۳) ‏در‏ ‏تحق‏ی‏ق‏ی‏ ‏اثر‏ ‏مح‏ی‏ط‏ ‏مطلوب‏ ‏و‏ ‏معمول‏ی‏ ‏آموزش‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏۳۲۳‏ ‏دانش‏‌‏آموز‏ ‏دب‏ی‏رستان‏ی‏،‏ ‏در‏ ‏کلاسها‏ی‏ ‏علوم‏ ‏مورد‏ ‏بررس‏ی‏ ‏قرار‏ ‏داد‏. ‏نتا‏ی‏ج‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏آمده‏ ‏نشان‏ ‏داد‏ ‏که‏ ‏مح‏ی‏ط‏ ‏مطلوب،‏ ‏عمق‏ ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ ‏را‏ ‏افزا‏ی‏ش‏ ‏م‏ی‏‌‏بخشد‏ (‏به‏ ‏نقل‏ ‏از‏: ‏مرتضو‏ی‏،‏ ‏۱۳۶۷).

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4990 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:82 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل