تحقیق تغذيه ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 104 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏163
‏تغذیه
‏امنیت غذایی:
‏بانک جهانی در سال 1986 امنیت غذایی را به صورت ‏«‏دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم‏»‏ تعریف کرد که این تعریف در کنفرانس رم مورد تاکید قرار گرفت.
‏این تعریف به سه عنصر ‏«‏موجود بودن غذا‏»‏، ‏«‏دسترسی به غذا‏»‏ و ‏«‏پایداری در دریافت غذا‏»‏ استوار است. عنصر موجود بودن غذا تنها به میزان مواد غذایی در مرزهای ملی که درگذشته عنصر اصلی امنیت غذایی بود، تکیه ندارد و امروزه شامل تولید (عرضه داخلی) و واردات مواد غذایی
‏164
‏مي‏‌‏باشد‏.
‏مفهوم ‏«‏دسترسی به غذا‏»‏ نیز دسترسی فیزیکی و اقتصادی به منابع جهت تامین اقلام غذایی مورد نیاز ‏ج‏امعه است و ‏به ‏معنای ‏«‏پایداری در دریافت غذا‏»‏، ثبات و پایداری دریافت ارزش های غذایی مورد نیاز جامعه ‏مي‏‌‏باشد‏.
‏وضعیت امنیت غذا و تغذیه در ایران:
‏در کشور ما سو‏ء‏ تغذیه ناشی از فقر از چهل سال قبل گزارش شده است و علیرغم تلاشها همچنان شیوع نسبتاً وسیع دارد و قبل از اینکه به پیشگیری و کنترل آن بپردازیم بیماریهای متابولیک ناشی از رفاه نیز شتاب زده از راه رسیده اند. البته در بسیاری مواد سوء تغذیه نه به دلیل کمی درآمد بلکه به سبب نداشتن آگاهی از اصول تغذیه است.
‏به طور کلی داده های موجود سه رو‏ند‏ مهم و تعیین کننده در زمینه غذا و بیماریهای متایولیکی را نشان می دهد:
‏افزایش چشم گیر مصرف چربی در جامعه
‏افزایش سریع و چشم گیر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلب و عروق
‏اضافه وزن و چاقی بخصوص در زنان میانسال
‏استراتژیهای کلی حاکم بر برنامه امنیت غذا و تغذیه:
‏1- هماهنگی بین بخشی: تجربه ها نشان داده است که توان مدیریت در سطح استان عامل تضمین کننده در اجرای موفق سیاستهای ملی ‏مي‏‌‏باشد‏ و از آنجا که مسئله تامین غذا از مقوله های فرابخشی بوده اغلب ا‏ر‏گانها و وزارتخانه ها به نوعی با آن یا معلولهای پس از آن سر و کار دارند، لذا ب‏دون ‏ایجاد هماهنگی و همگرایی در سیاستها اجرای برنامه ها‏ی‏ مرتبط با امنیت غذا میسر نخواهد بود.
‏2- جلب مشارکت مردم: بدیهی است در هر برنامه ریزی دولتی یک سمت آن به طرف مردم و حفظ منافع آنها ‏خ‏واهد بود و الزاماً برنامه هایی موفق تر هستند که نقش مردم را در تمام سیکل برنامه ریزی تا اجرا منظور نموده باشند خصوصاً اگر اجرا برنامه مترادف با تغییر رفتار جامعه باشد.
‏164
‏3- ایجاد دسترسی به غذا با توجه به اینکه دسترسی به غذا از دو بعد اقتصادی و فیزیکی مطرح است، لذا اشتغال‏‌‏زایی، افزایش درآمد خانوار، در دسترس قرار دادن مواد غذایی مورد نیاز از طریق کشت و زرع و یا فرآیندهای دیگر، ایجاد دسترسی فرهنگی به غذا به معنای در دسترس قرار دادن غذاهای با ارزش سنتی و متناسب با فرهنگ مردم از راهکارهای موثر ایجاد دسترسی به غذا بوده و طبیعتاً فرابخشی خواهد بود.
‏4- آموزش: از آنجا که یکی از عوامل اصلی در نامناسب بودن سبد غذایی هر خانوار، توزیع نامناسب آن بی‏ن‏ اعضاء خانوار، عدم شناخت گروههای غذایی و نیاز بدن به هر کدام از گروهها و در اولویت قرار دادن بعضی از آنها ‏مي‏‌‏باشد‏، بنابراین نقش آموزش در ارتقاء فرهنگ و سواد‏ ‏تغذیه‏‌‏ای ‏جامعه بسیار ارزشمند خواهد بود.
‏5- ارتقاء بهداشت جامعه و پیشگیری و مراقبت از بیماریها: به دلیل بیماریهای زمینه ای مانند بیماریهای عفونی، انگلی یا بیماریهای غذ‏د‏ و متابولیک در بروز سوء تغذیه، به نظر می رسد یکی از استراتژیهای مهم ایجاد امنیت غذا و تغذیه پیشگیری و مراقبت اینگونه بیماریها باشد. از طرفی توجه به بیماریهایی که معلول و یا در ارتباط با نوع تغذیه ‏مي‏‌‏باشند‏، نظ‏ی‏ر بعضی سرطانها، بیماریهای قلبی و عروقی و غیره نیز در زمره اینگونه بیماریها که بایستی تحت مراقبت و ‏توصیه‏‌‏های ‏تغذیه‏‌‏ای ‏باشند قرار ‏مي‏‌‏گيرد‏.
‏6- تحقیقات کاربردی: بدیهی است تحقیقات بعنو‏ا‏ن ابزار تعیین وضعیت موجود، شناخت مشکل و تعیین اولویتها، ارزش‏ی‏ایی حین و در خاتمه برنامه جایگاه ویژه ای دارد، لذا بایستی با طراحی یک سیستم منظم و هدفمند ساختار آن تعیین و طراحی شود.
‏165
‏7- نظارت و ارزشیابی: برای یک برنامه هدفمند میان برنامه ای و نهایی، داشتن سیستم نظارت و ارزشیابی توسط تمام بخشهای درگیر اجرای برنامه و نیز داشتن ابزار لازم برای این منظور، کاملاً ضروری و مهم است.
‏شیوه مصرف صحیح غذا و هرم غذایی:
‏شرط اصلی سلامت زیستن داشتن تغذیه صحیح است. تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه ریزی غذایی روزانه تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی و تنوع به معنی انواع مختلف مواد غذایی در 5 گروه اصلی مواد در هرم غذایی ‏مي‏‌‏باشد‏. هرم غذایی از 5 گروه اصلی مواد غذایی تشکیل شده است. هر چه از بالای هرم به سمت پایین نزدیک می شویم حجمی که گروههای غذایی به خود اختصاص می دهند بیشتر شده و باید مقدار مصرف روزانه آنها بیشتر شود. در هر گروه مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریباً یکسان هستند و ‏مي‏‌‏توان‏ از یکی بجای دیگری استفاده کرد. ‏(هرم راهنمای غذایی در پایان این فصل ضمیمه می باشد)
‏1- گروه نان و غلات: این گروه شامل موادی مانند انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو است منبع مهم انرژی، آهن، انواع ویتامین های گروه B‏ ‏مي‏‌‏باشند‏. هر واحد سهم از این گروه برابر است با یک برش 30 گرمی از انواع نان به (اندازه یک کف دست از نان سنگک، بربر‏ی‏ یا تافتون و در مورد نان لواش چهار کف دست)، نصف لیوان ماکارونی یا برنج خام معادل یک لیوان از شکل پخته آنها، نصف لیوان غلات خام معادل یک لیوان پخته غلات. میزان توصیه شده 11-6 واحد ‏مي‏‌‏باشد‏. هر واحد از این گروه تامین کننده 15 گرم کربوهیدرات، 3 گرم پروتئن و صفر گرم چربی است. بهتر است از نان های حاوی سبوس (نان جو و سنگک) استفاده کرد و برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آنها را بصورت مخلوط با حبوبات مصرف کرد (عدس پلو، باقلاپلو ...)
‏2- گروه میوه ها و سبزی ها:

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3472 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 104

حجم فایل:370 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل