تحقیق تفسير قرآن ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
تفسير قرآن
تفسير، به معناي توضيح دادن چيزي است تا قابل فهم گردد و اصطلاحاً در مورد شرحهايي که در مورد قرآن نوشته ميشود گفته ميشود.
واژه شناسي تفسير
تفسير در لغت يعني نقاب از چهرهٔ چيزي برگرفتن [۱].
تعريف تفسير
در اين قسمت، به تعريف تفيسر از ديدگاه افذاد و گروهها ميپردازيم.
علامه طباطبائي: «تفسير عبارت است از بيان کردن معناي آيههاي قرآن، روشن کردن و پرده برداري از اهداف و مفاهيم آيهها.» [۲] از اين جملهٔ علّامه طباطبايي در کتاب شناخت قرآن و دانشنامهٔ رشد چنين نتيجه گيري شده: «بنابر اين تفسير به معناي برداشتن پرده ابهام و نشان دادن معناي باطني و دروني الفاظي است که در نگاه اول به دست نميآيد. از اين رو تکيه بر معناي ظاهري آيات را تفسير نمينامند.» و نيز آمده:«تفسير يعني روشن ساختن مفهوم آيات قرآن مجيد، و واضح کردن منظور پروردگار.»[۳] [۴]
ظاهر و بطون قرآن
قرآن دو دسته منظور دارد: يک ظاهر (يعني منظوري که واضح است) و بسياري بطون[۵] (يعني منظورهايي که واضح نيست)[۶]
به گفتهٔ روايات و عالمان حديث، بطون قرآن شديداً گسترده و ناشناختهاند.
در قرآن: «وَ ما يعلَمُ تأويلَهُ الّي الله و الرّاسخون في العلم»
در کلام پيامبر اسلام: «لا تُحصي عَجائبُه و لا تُبلي غرائبه» يعني شگفتيهاي قرآن هرگز تمام نميشود و نوآوريهاي آن به کهنگي نميگرايد
در حديث: «قرآن هفتاد بطن دارد»
ابن عبّاس: القرآن يفَسِّرُهُ الزَّمان
مکارم شيرازي: قرآن تراوشي از کلام و علم و ذات نامتناهي خداست. که نميتوان تمام جنبههاي آن را آشکار کرد.[۷]
گفته شد قرآن منظورهايي دارد که غير از ظاهر آن اند. بيان اين منظورها را تاويل ميگويند. تاويل در لغت يعني «بازگرداندن چيزي به مصداق آن»[۸]. مصداق يعني معادل خارجي يا واقعي مفهومي در ذهن يا لغتي در زبان.[۹]. در اينجا بازگرداندن يعني آشکار کردن رابطهاي که وجود دارد، امّا آشکار نيست.در قرآن آمده که کسي تاويل قرآن را نميداند بجز خدا و رسوخ کنندگان در علم.
هدف تفسير
هدف تفسير تلاش براي پرده برداشتن از بعضي منظورها و رسيدن به بعضي تاويل هاست. يعني هدف تفسير يا بالاترين حدّ آن، تاويل است.[نيازمند منبع]
انواع تفاسير
جامع يا موضوعي گستردگي بطون قرآن که از آن بحث شد، نياز به مطالعهٔ گستردهاي را در جهت فهم منظور آيات ايجاد کرده. و لذا انواع زيادي از روشهاي تفسير را موجب شدهاست، که در ادامه ميآيند. امّا تفاسير با غير از روش شان هم دسته بندي ميشوند:
عربي يا فارسي؟ در جهان اسلام عربي زباني بين المللي ست، و لذا معمول است که دانشمندان اسلامي؛ از فلاسفه اي چون ابن سينا گرفته تا فقهايي چون سيد روحالله خميني؛ از ايرانيان چون ملاصدرا گرفته تا اهل اندلس چون ابن رشد؛ از قدمايي چون فارابي گرفته تا معاصراني چون علامه طباطبايي؛ براي نشان دادن تسّط خود بر علم و بر زبان عربي، کتابهاي خود را به عربي مينوشتند. لذا اکثر کتب جهان اسلام به عربي و تعداد کمتري به فارسي، انگليسي، چيني، فرانسوي و ساير زبانها اند.
شيعي يا سنّي؟ طبق حديثي از پيامبر اسلام، جامعهٔ اسلامي پس از ايشان به ۷۲ مذهب تقسيم خواهد شد. اوّل
ين جدايي در مذاهب بين شيعه و سنّي رخ داد. لذا دانشمندان هر گروه قرآن را مطابق اصول آيين خود تفسير ميکنند.
لحن تفاسير نيز ممکن است بيشتر ادبي يا بيشتر علمي باشد. مانند:
کنز الدقائق و بحر الغرائب - محمد بن محمد رضا قمي مشهدي: ادبي
الميزان في تفسير القرآن- سيد محمد حسين طباطبايي: علمي
ترتيبي يا موضوعي؟ آياتي از قرآن که قرار است تفسير شوند، به دو روش انتخاب ميشوند.
در اکثر تفاسير کل قرآن يا قسمتي از قرآن به ترتيب آيات، شرح داده ميشود. تعداد اين گونه تفاسير به قدري زياد است که آگاهي از چند و چون شان از توان محقّقان بزرگ هم بيرون است.
در برخي تفاسير قديمي و جديد اگرچه آيات به ترتيب تفسير شدهاند امّا در تفسير روي موضوع خاصّي تاکيد بيشتري شده. مانند:
تقريب القرآن إلي الأذهان - سيد محمد شيرازي: با تاکيد بر موضوعات اعتقادي و تاريخي
تفسير نمونه - زير نظر: مکارم شيرازي (معاصر): با تاکيد بر موضوعات اجتماعي معاصر