تحقیق چرخه عمر صنايع روشنايي نور 45 ص ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 34 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏ تمايل عمومي و روند رو به رشد بهره گيري از امكانات رفاهي در جهت فراهم نمودن آسايش زندگي ، از دير باز تلاش ها ،خلاقيت ها و فعاليت هاي مستمر صاحبان حرف و صنايع را به خدمت خويش در آورده كه تعدد و تنوع چشمگير مصنوعات مورد استفاده در زندگي روزمره طبقات مختلف اجتماعي ، ضمن تصريح نياز هميشگي جامعه به اين محصولات حاكي از ضرورت ‏انجام پيش بيني هاي اصولي در پاسخگويي تداومي به اين نياز ها مي باشد.
‏در مجموعه مقتضيات متداول مذكور وسايل توليد روشنايي به مفهوم كلي در زمره مايحتاج اساسي و تقريبا اجتناب نا پذير به شمار آمده كه به واسطه رشد نا موزون جمعيت ، روند متوازن رفع تقاضا را سپري ننموده و كماكان از قابليت عرضه و جذب بازار بسيار مناسبي برخوردار مي باشد.
‏روشنایی تولید نور در سال 1372 پروانه بهره برداری در رابطه با تولید چراغ های روشنایی را کسب نمود و تولید خود را در سطح گسترده ای دنبال نمود این واحد تولیدی سپس در سال 1378 توانست پروانه بهره برداری تولید چراغهای کم مصرف را نیزاخذ نماید.
‏تولید سنتی و یکسان چراغ و از طرفی تقسیم بازار به صورت سنتی در بین تولید کنندگان موجود بازار صنایع روشنایی را دچار یکنوع یک نواختی نموده بود و شرکتهای مرتبط با این صنعت به نوعی به این وضع عادت نموده بودند .
‏مدیران صنایع روشنایی تولید نورازاواخرسال 1378 احساس نمودند که باید به گونه ای این چمبره یکنواختی راشکست و حرکتی نورادراین صنعت آغاز نمود وخواست و نیازواقعی مشتریان رادرکناراستفاده ازروش های تولیدجدید به شکلی مناسب پاسخ داد.
‏بدین لحاظ مدیران شرکت رئوس و اهداف کمی و کیفی را برای شرکت به تصویرکشیدند.
‏تولید محصولات با کیفیت مطابق خواست مشتریان
‏تولید محصولات مشابه محصولات روز اروپا
‏استفاده از روشهای تولید نوین و جایگزینی تکنولوژی های روز
‏گسترش شبکه نمایندگان فروش با عنایت به شهرستانهای فاقد نمایندگی
‏دریافت گواهینامه های کیفیت بین المللی
‏با توجه به اهداف از ابتدای سال1379 برنا مه ریزی جهت استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001‏ انجام گردید و نیز واحد تحقیق و توسعه برای توسعه کمی و کیفی محصولات و طراحی محصولات جدید نیز راه اندازی گردید .
‏سیستم شستشو و رنگ آمیزی کاملاً به صورت اتوماتیک در آمد و آزمایشگاههای شیمی و فیزیک نور در محل کارخانه تجهیز گردید .
‏این واحد صنعتی در اواخر سال 1379 موفق به دریافت گواهینامه ISO 9001‏ برای اولین بار در صنایع روشنایی استان گردید و در سال 1380 نیز موفق به کسب گواهینامه تحقیق و توسعه
(R&D)‏ از وزارت صنایع شد وبا تکیه بر اصل بهبود مستمر در سالهای 2003 و 2004 مفتخر به دریافت جایزه بین المللی اعتبار تجاری اروپا از مؤسسه مدیران تجاری اروپا گردید .
‏تنوع تولیدات یکی دیگر از شاخصه های مورد توجه در این واحد صنعتی بوده که اکنون این تعدد محصولات از رقم حدود 20 محصول در سال 1378 به بیش از 300 محصول در سال 1384 رسیده است .
‏صنایع روشنایی تولید نوردرگامی بلند و سرنوشت ساز از سال 1380 اقدام به مشارکت در تأسیس و راه اندازی کارخانه تولیدی لامپ نمود که اینک این کارخانه لامپ سازی به مرحله تولید رسیده است و توانایی تولید میلیونها لامپ در سال و آنهم فقط درفاز اول خود دارد .
‏طرح توسعه کارخانه از سال 1383 به مرحله اجرا در آمده است که فضای سالنهای تولید و مونتاژ را 25 % افزایش داده است .
‏همچنین با خرید و نصب ماشین آلات از بهترین کمپانی های اروپائی سطح کیفی محصولات به سطح قابل قبولی افزایش یافته است .
‏چرخه عمر صنایع روشنایی تولید نور
‏مرحله تولد‏ :
‏تولید محصولات پر مصرف و مورد نیاز بازار
‏توزیع سنتی محصولات در بین فروشندگان جزء
‏فعالیت حداکثری پرسنل
‏استفاده از روشهای تولید سنتی
‏سرمایه گذاری برای گسترش فعالیتهای شرکت
‏مرحله رشد :
‏عقد قرارداد با نمایندگان فروش در شهرستانها
‏گسترش فعالیت در مناطقی که تولید کنندگان دیگر حضور کمرنگ تری دارند
‏توجه به تبلیغات و حضور در نمایشگاه
‏تولید محصولات خاص و برای کاربردهای خاص
‏توسعه خط تولید
‏استفاده از حضور مهندسین در بدنه شرکت
‏مرحله بلوغ‏ :
‏اخذ گواهینامه های بین الملی
‏تولید محصولات جدید و راه اندازی واحد طراحی محصول
‏راه اندازی واحد تحقیق و توسعه
‏واگذاری تولید بخشی از محصولات به پیمانکاران جهت افزایش پتانسیل تولیدی شرکت در جهت تولید محصولات جدید
‏مشارکت در راه اندازی کارخانه لامپ سازی
‏بررسی انواع تهدیدات ( ‏5‏ تهدید در رقابت ) و اثرات آن روی شرکت
‏1‏- تهدید ناشی از رقبای موجود‏ :
‏در بازار صنایع روشنایی ترکیب فروش به صورت سنتی در بین چند تولید کننده مطرح تقسیم گردیده است و نیز در مورد هر محصول این ترکیب شکل خود را دارد .
‏بطور مثال در مورد چراغهای مهتابی یاچراغهای پارکی و یاچراغهای خیابانی هر کدام از تولید کنندگان سهم تقریباً مشخصی را به خود اختصاص داده اند که این مقدار بستگی به گستره جغرافیایی توزیع محصولات دارد از طرفی هر یک از تولید کنندگان به تولید یک یا چند محصول شهرت یافته اند ولی این بدان معنی نیست که در یای تولید و عرضه محصولات همیشه آرام ، یکنواخت و مطمئن می باشد . دیگر تولید کنندگان و یا همان رقبا برای یافتن مشتری جهت محصولات جدید و یا افزایش تولید خود دائم به دنبال یافتن مشتریان تازه و جذب مشتریان رقبا هستند پس باید ضمن دقت کافی بر روی فعالیت های رقبا از لحاظ عرضه محصولات جدید ، رفتار با نمایندگان فروش ، نوع تبلیغات و دیگر موارد ، تهدیدات ناشی از رقبای موجود را همیشه جدی گرفت .
‏2- تهدید ناشی از رقبای جدید‏ :
‏تولید کنندگان جدید یکی پس از دیگری وارد عرصه تولید شده و نمی توان جلوی رشد این حرکت را گرفت بلکه باید از این تهدید به بهترین شکل گذر نمود یکی از راهکارهایی که صنایع روشنایی تولید نور به عنوان استراتژی در پیش گرفته تولید محصولاتی‏‌‏می باشد که از لحاظ روش تولید دارای تکنولوژی و نیز پیچیدگی بوده و هرتولید کننده ای بویژه تولید کنندگان نوپا ، توان تولید آن محصول را به آسانی نداشته باشند و یا از طرفی در صورت تولید آن محصول امکان رقابت از لحاظ قیمت تمام شده را نداشته باشند ولی این تهدید همیشه وجود دارد که رقبای جدید الورود بخشی از بازار را به خود اختصاص می دهند و گاهاً با استفاده از نامها و محصولات مشابه ، مشتریان را به نحوی فریب داده و محصولات خود را جایگزین می نمایند .
‏پیوستگی زنجیره تولید محصولات باعث گردیده که یک شرکت تولیدی به پیمانکاران و تهیه کنندگان مواد اولیه متعددی وابسته باشد حال اگر در روند خرید و یا تامین مواد اولیه از یکی از این تهیه کنندگان مشکلی ایجاد گردد ممکن است تولید شرکت دچار بحران گردد ، وابستگی بیش از حد یک تولید کننده به یکsupplyer‏ خاص آسیب پذیری شرکت را افزایش می دهد بهمین دلیل در شرکت تولید نور تصمیم به این گرفته شده که ضمن حفظ کیفیت مواد اولیه خریداری شده حتی المقدور مواد اولیه از تهیه کنندگانی بیشتر از یک مورد تامین گردد تا در صورت بروز مشکل شرکت دچار چالش نشود البته به دلایلی در چند مورد هنوز از پیمانکاران انحصاری استفاده می شود که حتماً باید این نقیصه به بهترین شکل حل گردد .
‏3‏- تهدید ناشی از خریداران و مصرف کنندگان‏:‏
‏خریداران و مشتریان مانند یک تیغه دو لبه عمل می کنند و هم می توانند بصورت یک فرصت و هم یک تهدید بشمار آیند اگر بتوان یک مشتری را جذب و یا حفظ نمود یک فرصت جدید برای شرکت ایجاد می شود در شرکت تولید نور برای کاهش هرچه بیشتر خطرات ناشی از نا رضایتی مشتریان که باعث کاهش خرید محصولات شرکت می شوند شعار همیشه حق با مشتری است محور فعالیتهای شرکت قرار گرفته است در این نگرش در صورت نا رضایتی مشتری از یکی از محصولات اولاً سعی می گردد سریعاً رضایت مشتری به بهترین شکل تامین گردد از جمله تعویض و یا اصلاح محصول و پس از آن و نیز ضمن تماس با مشتری وی را حفظ و او را تبدیل ب
‏ه یک طرفدار واقعی محصولات نمود.
‏4- ‏تهدید ناشی از کالا های جایگزین یا جانشین‏ ‏:
‏کالا ها و محصولات گوناگونی که بعضاً مشابهت زیادی با محصولات تولیدی شرکت دارند وارد بازار می گردند این کالا ها در دو صورت می توانند بصورت یک تهدید عمل کنند در درجه اول قیمت و در مرحله دوم کیفیت لذا کارکنان بخش فروش و نیز نمایندگان فروش در شهرستانهای بخصوص تهران به محض اطلاع از عرضه یک محصول مشابه مراتب را حتی با ارسال یک نمونه به شرکت اعلام می کنند و مدیران شرکت به آنالیز محصول جدید پرداخته و برتری های محصول جدید چه از لحاظ کیفیت ، قیمت و نحوه بسته بندی را کنترل نموده و سعی در تغییراتی در محصول تولیدی شرکت می نماید تا محصول رقیب نتواند وبه راحتی جایگزین محصول شرکت گردد .
‏5- ‏تهدید ناشی از توجه بیش از حد به موفقیتهای گذشته‏ :
‏این تهدید از آنجا ناشی می گردد که یک شرکت چنین تصور می نماید که شرایط بازار همیشه طبق آنچه که بوده و هست به پیش می رود و گذر زمان تغییر عمده ای در وضعیت بازار ایجاد نمی کند و یا فروش های نسبتاً موفق سالهای گذشته همچنان ادامه دارد و مصرف کنندگان و مشتریان همیشه نسبت به محصولات شرکت وفادار باقی می مانند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد .
‏سرعت تغییرات آنچنان افزایش یافته که غفلت از آن گاهاً شرکت را دچار مشکل می کند . توقف باعث شکست می گردد در این وضعیت باید همیشه حرکتی رو به جلو و پویا داشت اگر شرکت در سال گذشته فروش خوبی داشته این بدان معنا نیست که امسال نیز تجربه سال گذشته تکرار گردد ، تهدیداتی که در بالا و پیش از این بدان اشاره شد هر لحظه ممکن است در یک شرکت باعث افت و کاهش شدید فروش گردد پس با نیم نگاهی به گذشته باید به سوی آینده با چشمانی باز و برنامه ای جامع حرکت نمود .
‏بررسی انواع خدمات ارائه شده به مشتریان (مخاطبان) در شرکت صنایع روشنایی تولید نور (از سه نوع خدمات اصلی شرکت )
‏صنایع روشنایی تولید نور در کنار عرضه انواع محصولات خود که شامل طیف گسترده ای از چراغها می باشد چند خدمت ویا فعالیت ویژه را هم به مشتریان خود عرضه می‏کند:‏

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4092 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:50 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل