تحقیق تفسیر موضوعی قرآن راجع به قیامت ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏قيامت در قرآن:
‏حقيقت قيامت : ‌نامهاي قيامت در قرآن
‏1- قيامت
‏ به افعال انسان هايي كه سير كمالي دارند ، «قيام» اطلاق مي شود (به استناد آيه شريفة قل إنما أعظكم بواحده أن تقوموا لله مثني و فرادي) . در سير كمالي ، چون شخص سالك ، قائم به الله است ، لذا كمال انساني در اثر اين تكيه به خداوند محقق مي شود و آن كمال ، قوام وجودي انسان است . اينكه مي گويند : نماز را «اقامه» كنيد ؛ براي آن است كه نماز مقوّم شما باشد ؛ تا نماز قوام وجودي شما باشد . حال اگر كسي در اثر عدم اتكاء به خداوند ، قوام وجودي پيدا نكرد ، چنين شخصي ، اصلاً انسان نيست ـ اگر چه عرفاً و به حمل شايع به وي انسان گفته مي شود .ـ به همين خاطر به حركات و افعال انسان گناهكار قيام نمي گويند .مطلب ديگر اينكه امام زمان (عج) امام انسان است، پس علت اينكه آن حضرت‏
‏ نمي آيند اين است كه جز عده اي معدود، انساني وجود ندارد تا آن حضرت براي آنان قيام كند .
‏روايت شده است روزي يكي از اصحاب حضرت صادق (عليه السلام) به هنگام طواف خانه خدا از كثرت جمعيت حاجيان به وجد آمده و خوشحال بود و به آن حضرت عرض نمود :
‏‌امسال حاجيان چقدر زياد هستند! كه حضرت در جواب فرمود : « ما أكثر الضجيج و أقل الحجيج...» اين طور نيست ، ضجه كنندگان زيادند و حاجيان كم ! آنگاه اشاره به آن شخص نمود كه از لابلاي انگشتان آن حضرت به مردم نگاه كند ، پس با تعجب ديد كه غير از دو سه نفر ، اكثر آنها حيواناتي هستند كه به گِرد خانه خدا
‏2

‏ مي گردند .
‏ ‏ ‏از مطالب فوق اينگونه نتيجه گيري مي شود كه وجه تسميه قيامت ، «قيام مؤمنين» است . به قيامت ، قيامت مي‌گويند زيرا در آن مؤمنان به سوي الله قيام مي كنند .
‏منتهي اگر انسان توانست قيام كند ، قيامت را ـ حتي در اين دنيا ـ مي بيند :
‏« رو قيامت شو قيامت را ببين »
‏ ‏ ‏همچنانكه حضرت امير المؤمنين (عليه السلام) چنين بود و فرمود : « لو كُشِفَ الغِطاءُ ما ازدَدتُ يقيناً» : اگر پرده ها كنار روند ، ذره اي بر ايمان من افزوده نمي گردد . چرا كه آن حضرت همه چيز را ديده است ، چيزي بر او پنهان نيست تا اگر آشكار شود بر يقين او بيفزايد‏ .
‏2- آخرت
‏ ‏ ‏ از نامهاي ديگر قيامت در قرآن ، «آخرت» است . (و الدار آلاخره خير للذين يتقون : اعراف/69) . به قيامت ،‌ آخرت گفته‏
‏ مي شود به اين خاطر كه چهرة اُخراي عالم است . عالم هستي داراي مُلك و ملكوت است . آنچه ما از اين عالم مي بينيم فقط صورت و انعكاس نوري اشياء موجود در عالَم است ، ما حتي مُلك را هم نمي بينيم ؛ چرا كه لازمه ديدن مُلك ، مشاهدة ملكوت است . در مورد معرفت الهي نيز چنين است ، اول بايد خدا را شناخت تا بتوان پيامبر را شناخت .
‏3
‏ لذا به ما توصيه شده است كه از خداوند چنين بخواهيد :‏
‏ « اللهم عرفني نفسَك ، فإنّك إن لم تعرّفني نفسَك لم أعرِفْ‏
‏ نبيَك ...» : خدايا اگر تو خودت را به من نشناساني ، من پيامبرت را نخواهم شناخت .
‏ ‏ ‏به همين خاطر فرمود حضرت ابراهيم (عليه السلام) براي شما اسوه است : «قد كانت لكم اسوه حسنه في ابراهيم و الذين‏
‏ معه : ممتحنه/4 » زيرا ابراهيم (عليه السلام) ملكوت آسمانها و زمين را ديد . «و كذلك نُرِيَ ابراهيم ملكوت السماوات و الارض : انعام /75»
‏ پس آخرت (چهره اُخراي عالم : ملكوت) الآن هم هست ، ولي ما نمي بينيم ولي پس از مرگ ، وقتي از اين عالم رخت بربستيم و ‏
‏پرده ها كنار رفت، متوجه مي شويم كه قيامت بود ولي ما‏
‏ نمي ديديم ! چنانچه در آن روز خطاب به گنهكاران گفته مي شود :
‏«لقد كنتَ في غفله من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد : ق/22» : (به او خطاب مى‏شود) تو از اين غافل بودي، و ما پرده را از چشم تو كنار زديم، و امروز چشمت كاملاً تيز بين است!‌
‏ آري، آنهايي كه به بافته هاي ذهني و خيالات خود سرگرم شده و گرفتار دنيا(ي مذموم) شدند، از قيامت غافلند و وقتي چشمانشان باز مي شود كه ديگر سودي برايشان نخواهد داشت .
‏ پس قيامت روز ظهور است ، نه روز حدوث ؛ روز ظهور آنچه قبلاً بوده است . كساني كه در اين دنيا كور بودند در آنجا نيز كور خواهند بود : « و من كان في هذه اعمي فهو في الاخره اعمي و اضل سبيلا : اسراء/72 » ؛« و نحشره يوم القيامه أعمي:‌طه /124»
‏4
‏در مورد بهشتيان نيز چنين است :
‏... مي ‏گويند اين همان است كه قبلا به ما روزي شده بود (كُلَّما رُزِقوا منها مِن ثمرهٍ رزقاً ، قالوا هذا الذي رُزِقنا مِن قبل و اُتوا به متشابهاً)
‏در نتيجه كسي كه الآن قيامت را ببيند و ببيند كه در همه حال با اعمالي كه انجام مي دهد ، يا در بهشت است و يا در جهنم ، چنين شخصي لحظه‌اي غافل نمي‌ماند ، فرصت‌ها را لحظه‌اي از دست نمي‌دهد .
‏3- معاد
‏ به قيامت ، «معاد» گفته مي شود ، از آن جهت كه «محل بازگشت» است ؛ بازگشتن به جايي كه قبلاً آنجا بود . اگر كسي بخواهد براي اولين بار به جايي برود كه قبلاً در آنجا نبود ، مي گويند «به آنجا رفت» يا «به اينجا آمد»، ولي هنگامي كه به جايي كه قبلاً آنجا بود برود ، نمي گويند «رفت» يا «آمد» بلكه مي گويند : «به آنجا بازگشت».
‏ما نيز چون از آنجا ـ از عالم ملكوت ـ آمده‌ايم و قبلاً (در عالم ذر) آنجا بوده ايم ، دوباره به آنجا‏ ‏بازخواهيم گشت . «إنّا لله و إنّا إليه راجعون.»
‏حقيقت قيامت :
‏ هر عملي كه انسان انجام مي دهد يك چهرة اولي دارد و يك چهره اُخري . [ چهرة اولاي اعمال انسان همان جنبه ظاهري آن است كه مي بينيم و چهره اخراي آن حقيقتي است كه در نتيجه آن عمل حاصل مي شود و بر روي نفس آدمي اثر مي گذارد چنانچه در آيات متعددي از قرآن كريم به اين امر اشاره شده است :

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4742 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.7z

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:13 کیلوبایت

 قیمت: رایگان
برای دانلود رایگان فایل روی لینک دانلود کلیک کنید.   دریافت فایل