تحقیق تكنولوژي قطارهاي شناور مغناطيس ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
1
چكيده
با شروع قرن بيستم به عنوان قرن سرعت و تكنولوژي طراحان سيستم ريلي به فكر طراحي سيستمي افتادند كه از لحاظ تئوري محدوديتي در افزايش سرعت و اعمال نيرو نداشته باشد در اين راستا قطارهاي شناور مغناطيسي محصولي بوده است كه در حدود نيم قرن تلاش آدمي را براي تكميل و ارائه آن به جهانيان، به خود اختصاص داده است. در اين مقاله سعي شده است تا به اختصار تكنولوژيهاي روز مطرح در دنيا معرفي و بررسي شوند. در انتها نيز اطلاعات تكميلي اقتصادي قابل دسترس براي نويسندگان از پروژههاي مختلف مطالعاتي و در دست اجرا در كشورهاي مختلف ارايه شده است.
كلمات كليدي
قطار شناور مغناطيسي، سيم پيچهاي شناوري، سيمپيچهاي هدايت، سيمپيچهاي جلو برنده
مقدمه
1
1
چكيده
با شروع قرن بيستم به عنوان قرن سرعت و تكنولوژي طراحان سيستم ريلي به فكر طراحي سيستمي افتادند كه از لحاظ تئوري محدوديتي در افزايش سرعت و اعمال نيرو نداشته باشد در اين راستا قطارهاي شناور مغناطيسي محصولي بوده است كه در حدود نيم قرن تلاش آدمي را براي تكميل و ارائه آن به جهانيان، به خود اختصاص داده است. در اين مقاله سعي شده است تا به اختصار تكنولوژيهاي روز مطرح در دنيا معرفي و بررسي شوند. در انتها نيز اطلاعات تكميلي اقتصادي قابل دسترس براي نويسندگان از پروژههاي مختلف مطالعاتي و در دست اجرا در كشورهاي مختلف ارايه شده است.
كلمات كليدي
قطار شناور مغناطيسي، سيم پيچهاي شناوري، سيمپيچهاي هدايت، سيمپيچهاي جلو برنده
مقدمه
1
2
با ورود انسان به قرن بيستم زمان و در نتيجه سرعت ارزش خود را بيشتر نمايان ساختند و آدمي را به پيجويي روشهايي براي افزايش سرعت و صرفهجويي در زمان وادار ساختند. صنعت راه آهن نيز از اين مسئله مستثني نبوده است. تحقيقات نشان داده است كه دستيابي به سرعتهاي بالا Km/h 500 به وسيله سيستمهاي متداول سرعت بالا كه از نيروي اصطكاك بين چرخ و ريل استفاده ميكنند بسيار مشكل است. بنابراين كارشناسان براي دستيابي به سرعتهاي بالا در جستجوي روشهاي ديگري براي رانش قطار بودهاند. ايده استفاده از نيروي مغناطيسي در حدود صد سال پيش مطرح شد اما تحقيقات علمي و صنعتي دربارة آن از چهل سال پيش در آلمان و ژاپن آغاز شد. هم اكنون اين دو كشور پيشرو در تكنولوژي ساخت قطارهاي آزمايشي مغناطيسي ميباشند كه اين تكنولوژي در حال اتمام مراحل آزمايشي و وارد شدن به مرحله تجارتي ميباشد. جدول 1 محاسن و معايب استفاده از ايتن تكنولوژي جديد را نشان ميدهد.
جدول 1ـ مزايا و معايب عمده قطارهاي شناور مغناطيسي
مزايا
معايب
كاهش مصرف انرژي، كاهش آلودگي هوا، كاهش سر و صدا
سرمايه گذاري كلان اوليه
كاهش هزينههاي تعمير و نگهداري و كاهش ارتعاشات وارده به مسافرين
عدم امكان استفاده از خطوط قديمي
تاريخچه
جدول 2 موضوعات اهم انجام يافته در روند گسترش تكنولوژي قطارهاي مغناطيسي را نشان ميدهد:
جدول 2ـ عناوين رويدادهاي مهم در تاريخچه قطارهاي مغناطيسي
سال
كشور
عنوان
1
4
1912
آمريكا
طرح ايده قطارهاي مغناطيسي با شباهت به قطارهاي فعلي توسط اميل بچلت
1930
آلمان
آزمايشهاي هرمن كمپر در اين زمينه
1960
آلمان
شروع تحقيقات دربارة قطارهاي مغناطيسي توسط وزارتخانه تحقيقات و تكنولوژي آلمان
1962
ژاپن
شروع تحقيقات درباره موتورهاي خطي
1963
آمريكا
احياء ايدة قطارهاي مغناطيسي در آمريكا توسط دو فيزيكدان به نامهاي جيمز پاول و جردن نبي
1969
آمريكا
اختراع قطار مغناطيسي آمريكايي (Magneplance) توسط هنريكلم و ريچاردتورنتون
1970
ژاپن
شروع تحقيقات رسمي در مورد سيستمهاي جدا شونده الكترونيكي با استفاده از ابررساناها
1975
ژاپن
موفقيت كامل مدل آزمايشي A 100 ML در آزمايشات
1977
ژاپن
افتتاح خط تست ميازاكي به طول Km 7
1979
آلمان
نمايش قطار مغناطيسي 05TR در نمايشگاه حمل و نقل هامبورگ
1987
ژاپن
ثبت ركورد سرعت Km/h 8/400 به وسيله قطار 001MLU با دو واگن همراه با مسافر
1988
آلمان
ثبت ركورد سرعت Km/h 412 به وسيله قطار مغناطيسي 06TR
1989
آلمان
شروع به كار قطار مغناطيسي 07TR به صورت آزمايشي
1989
ژاپن
آزمايش سيستم ترمز آيروديناميكي روي مدل 001MLU
1990
آمريكا
حمايت دولت آمريكا از تكنولوژي قطار مغناطيسي و تأسيس مؤسسه ملي قطارهاي مغناطيسي
1990
ژاپن
شروع پروژه ساخت خط تست ياماناشي به طول Km 8/42 در صد كيلومتري توكيو
1996
”لكتم
شروع پروژه ايجاد خط تجاري قطار مغناطيسي بين دو شهر برلين و هامبورگ
1996
ژاپن
افتتاح فاز اول خط تست ياماناشي به طول Km 4/18 با هزينهاي حدود 2 ميليارد دلار
1997
ژاپن
ثبت ركورد سرعت Km/h 531 به وسيله قطار 01MLX در خط تست ياماناشي
1998
ژاپن
آزمايش عبور مخالف جهت دو قطار با سرعت نسبي Km/h 966 از كنار يكديگر
1999
ژاپن
ثبت ركورد سرعت Km/h 552 به وسيله قطار 01MLX با پنج واگن همراه با مسافر در خط ياماناشي
2000
”آلمان
اعلام راهآهن مركزي ژاپن مبني بر لزوم ادامه مطالعات تا سال 2005
2001
متوقف شدن پروژه برلين ـ هامبورگ و قرارداد با چين براي ايجاد خط تجاري و خط تست در چين
تكنولوژيهاي تجارتي پيشرو
تكنولوژي عمل كننده در قطارهاي مغناطيسي عمدتاً به دو بخش مكانيزم تأمين شناوري قطار و مكانيزم تأمين نيروي جلو برنده قطار تقسيم ميگردد. در بخش اول كه مكانيزم تأمين نيروي شناوري ميباشد دو روش الكتروديناميك و الكترومغناطيس وجود دارد. اما مكانيزم نيروي جلوبرنده در دو روش فوق يكسان ميباشد. ژاپن پيشرو در روش الكتروديناميك و آلمان پيشرو در روش الكترومغناطيس ميباشند.
1ـ روش الكتروديناميك
شكل يك مقطع خط (U شكل) را نشان ميدهد. در اين روش نيروي شناوري از حركت قطار نسبت به خط به وجود ميآيد. در ديواره خط دو نوع سيم پيچ شناوري و جلو برنده تعبيه گرديده است. در بدنه قطار نيز دو نوع سيم پيچ ابررسانا و مولد برق قطار تعبيه شده است. شكل دو مقطع عرضي سيم پيچ شناوري واقع در ديواره خط و سيم پيچ ابررسانا واقع در بدنه واگن را نشان ميدهد. به سبب وجود ميدان مغناطيسي در سيم پيچ ابررسانا و حركت قطار در سيم پيچهاي شناوري جريان القاء ميشود. با گردش جريان در سيم پيچ شناوري (شكل 8) قطبهاي