تحقیق تكنولوژي قطارهاي شناور مغناطيس ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏1
‏چكيده
‏با شروع قرن بيستم به عنوان قرن سرعت و تكنولوژي طراحان سيستم ريلي به فكر طراحي سيستمي افتادند كه از لحاظ تئوري محدوديتي در افزايش سرعت و اعمال نيرو نداشته باشد در اين راستا قطارهاي شناور مغناطيسي محصولي بوده است كه در حدود نيم قرن تلاش آدمي را براي تكميل و ارائه آن به جهانيان، به خود اختصاص داده است. در اين مقاله سعي شده است تا به اختصار تكنولوژي‌هاي روز مطرح در دنيا معرفي و بررسي شوند. در انتها نيز اطلاعات تكميلي اقتصادي قابل دسترس براي نويسندگان از پروژه‌هاي مختلف مطالعاتي و در دست اجرا در كشورهاي مختلف ارايه شده است.
‏كلمات كليدي
‏قطار شناور مغناطيسي، سيم پيچ‌هاي شناوري، سيم‌پيچ‌هاي هدايت، سيم‌پيچ‌هاي جلو برنده
‏مقدمه
‏1
‏1
‏چكيده
‏با شروع قرن بيستم به عنوان قرن سرعت و تكنولوژي طراحان سيستم ريلي به فكر طراحي سيستمي افتادند كه از لحاظ تئوري محدوديتي در افزايش سرعت و اعمال نيرو نداشته باشد در اين راستا قطارهاي شناور مغناطيسي محصولي بوده است كه در حدود نيم قرن تلاش آدمي را براي تكميل و ارائه آن به جهانيان، به خود اختصاص داده است. در اين مقاله سعي شده است تا به اختصار تكنولوژي‌هاي روز مطرح در دنيا معرفي و بررسي شوند. در انتها نيز اطلاعات تكميلي اقتصادي قابل دسترس براي نويسندگان از پروژه‌هاي مختلف مطالعاتي و در دست اجرا در كشورهاي مختلف ارايه شده است.
‏كلمات كليدي
‏قطار شناور مغناطيسي، سيم پيچ‌هاي شناوري، سيم‌پيچ‌هاي هدايت، سيم‌پيچ‌هاي جلو برنده
‏مقدمه
‏1
‏2
‏با ورود انسان به قرن بيستم زمان و در نتيجه سرعت ارزش خود را بيشتر نمايان ساختند و آدمي را به پي‌جويي روش‌هايي براي افزايش سرعت و صرفه‌جويي در زمان وادار ساختند. صنعت راه آهن نيز از اين مسئله مستثني نبوده است. تحقيقات نشان داده است كه دستيابي به سرعت‌هاي بالا Km/h‏ 500 به وسيله سيستم‌هاي متداول سرعت بالا كه از نيروي اصطكاك بين چرخ و ريل استفاده مي‌كنند بسيار مشكل است. بنابراين كارشناسان براي دستيابي به سرعت‌هاي بالا در جستجوي روش‌هاي ديگري براي رانش قطار بوده‌اند. ايده استفاده از نيروي مغناطيسي در حدود صد سال پيش مطرح شد اما تحقيقات علمي و صنعتي دربارة آن از چهل سال پيش در آلمان و ژاپن آغاز شد. هم اكنون اين دو كشور پيشرو در تكنولوژي ساخت قطارهاي آزمايشي مغناطيسي مي‌باشند كه اين تكنولوژي در حال اتمام مراحل آزمايشي و وارد شدن به مرحله تجارتي مي‌باشد. جدول 1 محاسن و معايب استفاده از ايتن تكنولوژي جديد را نشان مي‌دهد.
‏جدول 1ـ مزايا و معايب عمده قطارهاي شناور مغناطيسي
‏مزايا
‏معايب
‏كاهش مصرف انرژي، كاهش آلودگي هوا، كاهش سر و صدا
‏سرمايه گذاري كلان اوليه
‏كاهش هزينه‌هاي تعمير و نگهداري و كاهش ارتعاشات وارده به مسافرين
‏عدم امكان استفاده از خطوط قديمي
‏تاريخچه
‏جدول 2 موضوعات اهم انجام يافته در روند گسترش تكنولوژي قطارهاي مغناطيسي را نشان مي‌دهد:‏
‏جدول 2ـ عناوين رويدادهاي مهم در تاريخچه قطارهاي مغناطيسي
‏سال
‏كشور
‏عنوان
‏1
‏4
‏1912
‏آمريكا
‏طرح ايده قطارهاي مغناطيسي با شباهت به قطارهاي فعلي توسط اميل بچلت
‏1930
‏آلمان
‏آزمايش‌هاي هرمن كمپر در اين زمينه
‏1960
‏آلمان
‏شروع تحقيقات دربارة قطارهاي مغناطيسي توسط وزارت‌خانه تحقيقات و تكنولوژي آلمان
‏1962
‏ژاپن
‏شروع تحقيقات درباره موتورهاي خطي
‏1963
‏آمريكا
‏احياء ايدة قطارهاي مغناطيسي در آمريكا توسط دو فيزيكدان به نام‌هاي جيمز پاول و جردن نبي
‏1969
‏آمريكا
‏اختراع قطار مغناطيسي آمريكايي (Magneplance)‏ توسط هنريكلم و ريچاردتورنتون
‏1970
‏ژاپن
‏شروع تحقيقات رسمي در مورد سيستم‌هاي جدا شونده الكترونيكي با استفاده از ابررساناها
‏1975
‏ژاپن
‏موفقيت كامل مدل آزمايشي A‏ 100 ML‏ در آزمايشات
‏1977
‏ژاپن
‏افتتاح خط تست ميازاكي به طول Km‏ 7
‏1979
‏آلمان
‏نمايش قطار مغناطيسي 05TR‏ در نمايشگاه حمل و نقل هامبورگ
‏1987
‏ژاپن
‏ثبت ركورد سرعت Km/h‏ 8/400 به وسيله قطار 001MLU‏ با دو واگن همراه با مسافر
‏1988
‏آلمان
‏ثبت ركورد سرعت Km/h‏ 412 به وسيله قطار مغناطيسي 06TR‏
‏1989
‏آلمان
‏شروع به كار قطار مغناطيسي 07TR‏ به صورت آزمايشي
‏1989
‏ژاپن
‏آزمايش سيستم ترمز آيروديناميكي روي مدل 001MLU‏
‏1990
‏آمريكا
‏حمايت دولت آمريكا از تكنولوژي قطار مغناطيسي و تأسيس مؤسسه ملي قطارهاي مغناطيسي
‏1990
‏ژاپن
‏شروع پروژه ساخت خط تست ياماناشي به طول Km‏ 8/42 در صد كيلومتري توكيو
‏1996
‏”لكتم
‏شروع پروژه ايجاد خط تجاري قطار مغناطيسي بين دو شهر برلين و هامبورگ
‏1996
‏ژاپن
‏افتتاح فاز اول خط تست ياماناشي به طول Km‏ 4/18 با هزينه‌اي حدود 2 ميليارد دلار
‏1997
‏ژاپن
‏ثبت ركورد سرعت Km/h‏ 531 به وسيله قطار 01MLX‏ در خط تست ياماناشي
‏1998
‏ژاپن
‏آزمايش عبور مخالف جهت دو قطار با سرعت نسبي Km/h‏ 966 از كنار يكديگر
‏1999
‏ژاپن
‏ثبت ركورد سرعت Km/h‏ 552 به وسيله قطار 01MLX‏ با پنج واگن همراه با مسافر در خط ياماناشي
‏2000
‏”آلمان
‏اعلام راه‌آهن مركزي ژاپن مبني بر لزوم ادامه مطالعات تا سال 2005
‏2001
‏متوقف شدن پروژه برلين ـ هامبورگ و قرارداد با چين براي ايجاد خط تجاري و خط تست در چين
‏تكنولوژي‌هاي تجارتي پيشرو
‏تكنولوژي عمل كننده در قطارهاي مغناطيسي عمدتاً به دو بخش مكانيزم تأمين شناوري قطار و مكانيزم تأمين نيروي جلو برنده قطار تقسيم مي‌گردد. در بخش اول كه مكانيزم تأمين نيروي شناوري مي‌باشد دو روش الكتروديناميك و الكترومغناطيس وجود دارد. اما مكانيزم نيروي جلوبرنده در دو روش فوق يكسان مي‌باشد. ژاپن پيشرو در روش الكتروديناميك و آلمان پيشرو در روش الكترومغناطيس مي‌باشند.
‏1ـ روش الكتروديناميك
‏شكل يك مقطع خط (U‏ شكل) را نشان مي‌دهد. در اين روش نيروي شناوري از حركت قطار نسبت به خط به وجود مي‌آيد. در ديواره خط دو نوع سيم پيچ شناوري و جلو برنده تعبيه گرديده است. در بدنه قطار نيز دو نوع سيم پيچ ابررسانا و مولد برق قطار تعبيه شده است. شكل دو مقطع عرضي سيم پيچ شناوري واقع در ديواره خط و سيم پيچ ابررسانا واقع در بدنه واگن را نشان مي‌دهد. به سبب وجود ميدان مغناطيسي در سيم پيچ ابررسانا و حركت قطار در سيم پيچ‌هاي شناوري جريان القاء مي‌شود. با گردش جريان در سيم پيچ شناوري (شكل 8) قطب‌هاي

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3993 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:979 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل