پاورپوینت تفسیر عقلی اجتهادی (⭐⭐⭐)
دسته بندي :
علوم پایه »
دانلود پاورپوینت های علمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 39 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
تفسیر عقلی - اجتهادی
تعریف عقل
«راغب اصفهاني» ميگويد: اصل- عَقْل- بند كردن و باز ايستادن است، مثل: عقل البعير بالعِقَال: بستن شتر با پايبندو طبق کلام امام علی (ع) عقل دو گونه است: عقل طبيعى و فطرى ، و عقل اكتسابى از مسموعات ، هر گاه عقل فطرى در انسان نباشد عقل اكتسابى و شنيدهها سود نمىدهد چنانكه نور خورشيد به چشمى كه نور ندارد بهره نمىدهد
عقل اکتسابی عقلى است كه انسان را به سوى خوبى هدايت مىكند و از بدى برمىگرداند؛ اين عقل همان معنى و مقصودى است كه خداوند در آيه: (وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ- 43/ عنكبوت). آن را بيان داشته و هر جائى در قرآن كه خداوند در آنجا كفّار را به عدم عقل مذمّت كرده اشاره به عقل اكتسابى و «عقل دوّم» است نه «عقل اوّل»
تعریف عقل در تفسیر عقلی
عقل گاهي به نيروي فكر انسان گفته ميشود و گاهي به مدركات اين نيرو كه همان علوم كسبي است. از اين رو، عقل را به عقل فطري و اكتسابي تقسيم كردهاند؛ البته گاهي هم عقل را به عقل نظري و عملي تقسيم كردهاند.
در بحث روش تفسير عقلي، گاهي مقصود از عقل همان عقل فطري يا نيروي فكر و قوه ادراك و تعقل است. و اين در جايي صورت ميپذيرد كه تفسير عقلي و اجتهادي به يك معنا استعمال ميشود.
و گاهي مقصود از عقل همان عقل اكتسابي يا مدركات عقل است كه به عنوان قرائن يا دلايل عقلي در تفسير قرآن مورد استفاده قرار ميگيرد. و حكم نظري عقل در ملازمات و عقل برهاني نيز از همين باب است.
تعریف اجتهاد در تفسیر اجتهادی
مقصود از اجتهاد در اينجا كوشش فكري و به كار بردن نيروي عقل در فهم آيات قرآن و مقاصد آن است؛ بنابر اين، اجتهاد در اينجا اعم از اجتهاد مصطلح در علم اصول و فقه است.
يعني تفسير اجتهادي در برابر تفسير نقلي قرار ميگيرد كه در تفسير نقلي ، بيشتر بر نقل تأكيد ميشود و در تفسير اجتهادي بر عقل و نظر و تدبر تأكيد ميشود.
تاريخچه
وبرخي معتقدند كه پيامبر (ص) به اصحاب خويش كيفيت اجتهاد عقلي در فهم نصوص شرعي - از قرآن يا سنت - را تعليم داده است (محسن عبدالحميد و ایازی)
ريشهها و نمونههاي تفسير عقلي را مي توان در احاديث تفسيري اهل بيت (ع) يافت:
«عبدالله بن قيس» ميگويد كه از امام رضا(ع) آيه «بل يداه مبسوطتان» (مائده/64) - (بلكه دستان خدا گشاده است) - را شنيدم. به حضرت عرض كردم: آيا براي خدا دو دست اين چنين - و با دستم به دستان حضرت اشاره كردم - هست؟ فرمودند: نه، اگر چنين باشد، خدا مخلوق مي شود.
در اين حديث حضرت با استفاده از نيروي عقل آيه قرآن را تفسير كردهاند و دست مادي داشتن خدا را نفي كردهاند. چرا كه دست داشتن خدا مستلزم جسم بودن و مخلوق بودن او است و ساحت الهي از اين صفات منزه است. پس مقصود از دستان خدا همان قدرت او است.