تحقیق اسم هاي اعظم
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
واحد شبستر
(بحثي پيرامون سوره حمد)
دفتر فرهنگ و معارف اسلامي
بسم الله الرحمن الرحيم
فاتحه الكتاب:
2
قران كريم بعنوان اولين منبع دانش مسلمانان در حيطه هاي گوناگون محسوب ميشود . براي شناخت بيشتر مقوله توحيد بهتر است كه به سراغ اين اقيانوس عظيم رفته و به حد تشنكي از ان بچشيم.
نوشتار حاضر كه با استفاده از برخي سايتهاي موجود در اينتر نت تهيه و تنطيم شده است ,به رمز و رموز سوره حمد با استفاده از تفاسير و احاديث پرداخته است و اميد است كه مورد استفاده واقع شود.
پيامبراسلام از قول خداوند متعال فرمود:
من ((سوره حمد)) را بين خود و بنده ام تقسيم كرده ام ، نيمى از آن مربوط به من و نصفى ديگر مربوط به بندگانم است .
وقتى كه بنده ام مى گويد: ((بسم الله الرحمن الرحيم )) بنام خداوند بخشنده مهربان .
يعني به نام من كلامش را شروع و آغاز كرد، بر من لازم است كه تمام كارهايش را از امور دنيوى و اُخروى به پايان برسانم واموراتش را اصلاح كنم وبه احوال و اموال او بركت بدهم و تمام حالات را بر او مبارك گردانم .
زمانيكه بنده مى گويد: ((الحمد للّه رب العالمين )) ستايش و سپاس ، مخصوص پروردگار عالم است .
بنده ام مرا ثناء و ستايش مى كند،به اين معني است كه او فهميده كه تمام نعمتهايش از جانب من است ومن بلاها را با قدرتم از او دفع و رفع كرده ام .
اى ملائك شما گواه باشيد كه علاوه بر نعمتهاى دنيا، نعمتهاى آخرت را هم به او ارزانى مى دارم ، همانطور كه بلاهاى دنيا را از او برگردانيدم ، بلاهاى آخرت را هم از او بر مى گردانم .
هنگامى كه بنده ام مى گويد: ((الرحمن الرحيم )) بخشنده و مهربان است .
به اين معني است كه بنده من گواهى داد كه من بخشنده و رحمان و مهربان و رحيم هستم .
اى فرشته ها, شاهد باشيد كه رحمت فراوانى را به او عطا مى نمايم واو را از بخششم زيادتربهرمند مى كنم .
هرگاه بنده بگويد: ((مالك يوم الدّين )) صاحب و مالك روز قيامت است .
حق تعالى مى فرمايد: اى ملائك شما را شاهد مى گيرم ، همانطور كه او اعتراف و اقرار كرد كه من صاحب روز جزا هستم ، من هم در روز قيامت حساب را بر او آسان مى كنم و حسنات او را قبول كرده و از گناهانش مى گذرم و او را مى بخشم .
در آن هنگام كه بنده بگويد: ((اياك نعبد واياك نستعين
4
)) : فقط تو را مى پرستم و فقط از تو يارى و كمك و استعانت و استمداد مى جويم .
پروردگار كريم متعال مى فرمايد: بنده ام راست مى گويد، او تنها مرا ستايش مى كند و از من يارى و كمك و استمداد و مساعدت مى خواهد و به من پناه آورده است .
اى ملائك شاهد باشيد كه به عبادتهايش پاداش و صله و مژدگانى عنايت مى كنم ، تا هر كه با او مخالف بوده ، به حال او غبطه بخورد. و در كارهايش او را يارى كرده ودر مشكلاتش كمكش مى نمايم .و در روزهاى مصيبت و ناراحتى و پريشانى ، به فريادش مى رسم و دستش را مى گيرم .
ساعتى كه بنده بگويد: ((اهدنا الصراط المستقيم ...)) مرا به راه راست هدايت فرما، آن راهى را كه بهشان نعمت عنايت كردى ...
خالق تمام مخلوقات مى فرمايد:
درخواست و تقاضاى او را پذيرفتم ، دعاى او را مستجاب مى كنم و آرزوهايش را برآورده مى نمايم و به او آرامش و امنيت مى بخشم.
ثـواب قرآن
((ابى بن كعب )) روايت كرده كه ((حضرت خاتم الانبياء)) (ص ) فرمود: هر بنده مسلمانى كه ((سوره فاتحه )) را بخواند ثواب جميع قرآن را به او مى دهند.
يك روز در محضر مقدس آن حضرت نشسته بودم و ((سوره فاتحه )) را تلاوت مى كردم ، آن حضرت فرمود: بحق آن كسيكه نَفَسْ و جانم در دست و قدرت و فرمان اوست ، خداوند تبارك و تعالى مثل اين سوره را در تورات و انجيل و زبور و فرقان نياورده است.
((اين سوره اصل قرآن است )) و جامع معانى فرقان ، و خداى مهربان و عزيز اين سوره را بين خود و بنده هايش قسمت كرده و بندگان خدا هرچه از امور دنيا و آخرت را كه بخواهند از اين طريق بخواهند.
بشارت
از ((آقا ابن عباس )) نقل شده كه فرمود:
يك روز در محضر مقدس ((آقا حضرت خاتم الانبياء)) (ص ) مشرف بودم ، كه در اين اثناء، ملكى از ملائكه هاى مقرب حضرت حق خدمت حضرت رسول (ص ) مشرف شد.
سپس فرمود: ((اى محمّد، بشارت و خوشحالى بر شما باشد.))
حضرت فرمود: چطور مگر؟!
فرمود: چون خداوند متعال دو چيز به شما عنايت كرده كه به هيچ پيغمبرى قبل از تو نداده .
حضرت فرمود: آن چيست ؟!
فرمود: اول
4
((سوره حمد و فاتحة الكتاب است .))
دوّم : خواندن سوره بقره است كه آيه آمن الرسول ... است .
هر كس آن را بخواند هنوز اين آيات را تمام نكرده ، هرچه از خدا بخواهد به او عنايت فرمايد
ملكا ذكر توگويم كه تو پاكى و خدائى
نروم جز به همان ره كه توام راهنمائى
همه در گاه توجويم همه از فضل توپويم
همه توحيد توگويم كه بتوحيد سزائى
توحكيمى ، توعطيمى ،توكريمى ، تورحيمى
تونماينده فضلى ، توسزاوار ثنائى
بَرى ازرنج وگدازى بَرى از دردونيازى
بَرى از بيم واميدى بَرى از چون وچرائى
نتوان وصف توگفتن كه تودر فهم نگنجى
نتوان شبه توجستن كه تو دروهم نيائى
همه عّزى وجلالى همه علمى ويقينى
همه نورى وسرورى همه جودى وسخائى