تحقیق اصول بنيادي طراحي باغ 21 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 30 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
فهرست مطالب
اصول بنيادي طراحي باغ 1
1. خط يا محور: 1
2. فرم: 2
3. بافت: 2
4. رنگ: 3
كاربرد رنگ در باغ 4
چرخه رنگين 4
5. مقياس: 6
6. تنوع: 7
7. توالي: 7
8. تعادل: 7
مراحل باغسازي 8
از انتخاب زمين تا احداث باغ 8
1. انتخاب مكان مناسب 9
2. بازديد از زمين و نقشهبرداري 9
3. تجزيه و تحليل مكان 10
4. تجزيه و تحليل نيازهاي افرادي كه بيشتر از آن مكان استفاده مينمايد 11
5. انتخاب بخشهاي مختلف مجموعه باغ 12
6. مربوط ساختن بخشهاي انتخاب شده 12
7. انتخاب گياه: 14
8. زيباسازي: 16
گياه در طراحي باغ 16
ارزشهاي كاربردي گياهان در طراحي فضاي سبز 16
كاربرد گياهان در معماري 18
كاربرد مهندسي گياهان 18
كاربردي گياهان براي كنترل شرايط اقليمي 18
كاربرد زيبايي گياهان 18
حفاظت فضاي سبز 19
1. تهيه برنامه نگاهداري باغ و فضاي سبز 19
چگونگي تنظيم برنامه: 19
اصول بنيادي طراحي باغ
در تمام رشتههاي طراحي (طراحي منزل، طراحي باغ، طراحي ساختمان و ....) همآهنگ بودن اجزاء طرح اهميت بسيار دارد. براي همآهنگ كردن طرحها، طراحان روشها و اصولي خاص براي استفاده از خط، فرم، بافت، رنگ، مقياس، تكرار، تنوع و تعادل وضع نمودند. رعايت اين اصول در طرح تمام آثار هنري ضروري است. طراحي منظره و باغسازي خاصيتي منحصر به فرد دارد و آن چند بعدي بودن فضاي طراحي شده است.
يك تابلوي نقاشي را بر سطح صاف يك بوم خلق ميكنند و يك مجسمه را بر پايهاي قرار داده و از دور نظاره ميكنند. براي ديدن اغلب آثار هنري، تماشاگر بايد تمام حواس خود را در زيباييهايي كه در فضايي محدود و كوچك خلق شده، جمع و نظاره كند. حال آنكه طراح باغ فضايي سه بعدي را ميآرايد و نتيجه كار او از جهات مختلف و از داخل و زير و رو قابل ديد و لمس كردن است. در ضمن مقياس اجسام شناخته شده با مقياس خود نظاره كننده همگام است. به علاوه در ساعات مختلف روز و در فصلهاي مختلف سال، تركيب طرح منظره تغيير ميكند. مثلاً تغيير مكان سايه روشنها در طول روز و حركت ابرها، مناظر مختلف قابل ديد از زواياي مختلف، تاثير تغيير فصول در گياهان در هر زمان حالتي خاص دارند. اين خاصيت منحصر به فرد، كار پرديس
سازان را مشكلتر ميسازد.
حال به طور اختصار، خواص و معني خط و فرم و بافت، مقياس، رنگ، توالي و تنوع و تعادل بيان ميگردد.
1. خط يا محور:
محور خط و الگويي براي كنترل طرح است. طراح براي كنترل حركت بصري و كنترل فيزيكي از خطوط استفاده ميكند. به اين معني كه طراح توسط خط ميتواند ديد ناظر را به جسم يا مكاني خاص هدايت نمايد. به علاوه مسير و سرعت حركت بازديدكنندگان از باغ نيز به كمك خطوط يا محور مشخص ميشود. مثلاً پيادهروهاي وسيع و مستقيم و بلامانع براي حركت سريع بكار ميرود و بر پيادهروهاي مارپيچ و خطوط منحني حركت آهستهتر است. اغلب در پاركهاي جنگلي و پاركهايي كه به سبك انگليسي ساخته ميشود، خطوط منحني استفاده ميشود. پرچينها، ديوارها، لبه و حاشيه پيادهروها و حاشيه خود گياهان خطوط و محورهاي بارز طرح به شمار ميآيند.
2. فرم:
شكل نهايي توده هر جسم را فرم آن جسم مينامند. مثلاً فرم گياهان از مجموع شكل و فرم تنه و شاخهها و برگها بوجود ميآيند. فرم اجسام بلند و باريك را فرم عمودي مينامند و شكل توده نهايي اجسام كوتاه و پهن را فرم افقي ناميده و فرم اجسام مثلثي را فرم مخروطي مي
دانند.
برخي از گياهان (درختان و درختچههايي) را كه شاخ و برگ انبوه دارند؛ ميتوان به كمك هرس كردن به شكلها و فرمهاي مختلف درآورد. در قرن هفدهم در هلند و انگلستان، توجه خاصي به درختان و درختچههاي هرس شده به فرمهاي گوناگون ميشد. خلق و نگاهدار اين فرمهاي گياهي به دقت و وقت و هزينهاي گزاف نياز دارد. امروزه ايجاد و نگاهداري گياهان هرس شده مقرون به صرفه نيست.
3. بافت:
رابطه و همبستگي بين مجموعه بخشهاي مختلف هر جسم، بافت آن جسم ناميده ميشود. در طراحي باغ كاربرد بافتهاي مختلف گياهان و ساير اجسام مانند سطح پيادهروها، ديوارها و غيره تنوع به طرح ميبخشند.
به طور كلي، گياهان را به سه دسته گياهان ظريف، متوسط و خشن تقسيم ميكنند. ميتوان گفت كه بافت يك گياه بستگي به طول دمبرگ، درخشندگي و روشني برگها، اندازه برگها، شكل برگها و فاصله مابين برگها دارد. در گونهاي كه دم برگها بلند و سطح رويي يا زيرين برگها روشن و يا سفيد و برگها جدا از همديگر و فاصله