تحقیق ايدئولوژي

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 40 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏‌ايدئولوژي، پايان‌ يا جاودانگي‌
‏‌تاثيرگذاري‌ متقابل‌ دين‌ و سياست‌ از منظر ‏جامعه‌شناسي‌ سياسي‌
‏اشاره:
‏آيا به‌ راستي‌ مي‌توان‌ دنيايي‌ بدون‌ ايدئولوژي‌ ‏ساخت‌ و يا حتي‌ تصور نمود؟ اگر ايدئولوژي‌ را طرحي‌ براي‌ حيات‌ جسمي‌ و روحي‌ ‏انسان‌ بدانيم، آيا انساني‌ فاقد ايدئولوژي‌ مي‌تواند، به‌ صحنه‌ روزگار پاي‌ ‏گذارد؟ اگر نگاهي‌ از سر تامل‌ به‌ نمودار تمدن‌ انسان‌ بر روي‌ زمين‌ بياندازيم، ‏درمي‌يابيم؛ كه‌ انسان‌ سال‌ها و قرن‌هاي‌ بسياري‌ را بدون‌ علوم‌ دقيق، صنايع‌ و ‏ابزار مدرن‌ سپري‌ كرده‌ است، اما نتوانسته‌ لحظه‌اي‌ را بدون‌ آرمان‌ و اميد به‌ ‏ايده‌اي‌ بگذراند. پيشرفت‌ چرخ‌ عظيم‌ تمدن‌ بشري‌ همواره، مرهون‌ اميد انسان‌ها ‏براي‌ رسيدن‌ به‌ مطلوبي‌ بوده‌ است‌ و به‌ قولي: بيستون‌ را عشق‌ كند و شهرتش‌ ‏فرهاد برد. اما بسياري‌ از مكاتب‌ و مذاهب‌ چون‌ نديدند حقيقت‌ ره‌ افسانه‌ زدند و ‏زندگي‌ بشر را در باتلاقي‌ از اوهام، تعصبات، خرافات‌ و كج‌انديشي‌ها فرو بردند؛ ‏كه‌ هنوز هم‌ آثار زيانبارش‌ بر جاي‌ است.
‏اما به‌ هر روي‌ حكايت‌ و محاكات‌ ‏ايدئولوژي‌ (و به‌خصوص‌ مذهبي) در مشرق‌زمين‌ با غرب‌ متفاوت‌ است. ‏ ‏در غرب‌ ‏كاستي‌هاي‌ كليسا و نارسايي‌ مذهب‌ موجب‌ روي‌ آوردن‌ هر چه‌ بيشتر به‌ سكولاريسم‌ ‏گرديد، اما در شرق، بازتاب‌ انگيزه‌هاي‌ سكولار باعث‌ تقويت‌ و تشديد و بنيادگرايي‌
‏2
‏در امور مذهبي‌ شد. بررسي‌ موضوع‌ ارتباط‌ سياست‌ و مذهب‌ با يكديگر در سه‌ حوزه‌ ‏تمدني‌ بزرگ‌ مبتني‌ بر دين‌ (اسلام، مسيحيت‌ و يهود) نيازمند مطالعات‌ دقيق‌ ‏جامعه‌شناسي‌ سياسي‌ است. اين‌ مهم‌ترين‌ بحث‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ امروز را در تلاطم‌ ‏شديدي‌ از نظريه‌هاي‌ متضاد قرار داده‌ است، كمبود تحليل‌ و درك‌ صحيح‌ از اين‌ ‏مقوله‌ مي‌تواند، موجبات‌ ياس‌ و گمراهي‌ را فراهم‌ آورد. بديهي‌ است، كه‌ رويكرد ‏عميق‌ غرب‌ به‌ معنويت‌ و ارائه‌ هزاران‌ گواه‌ بر بطلان‌ نظريه‌ «پايان‌ ‏ايدئولوژي» از سوي‌ متفكرين‌ بزرگ، نشانگر وقوع‌ تحولي‌ تدريجي‌ و شايد نامحسوس‌ در ‏تاريخ‌ معنوي‌ بشر است. مقاله‌ زير، براي‌ پي‌جويي‌ اين‌ مقوله‌ اساسي‌ تقديمتان‌ ‏مي‌گردد.‏ ‏دين‌ و سياست‌ در عرصه‌ حيات‌ اجتماعي‌ بشر، جدايي‌ناپذيرند. ‏هر يك‌ از اين‌ دو نهاد اجتماعي‌ همواره، بر ديگري‌ اثرگذار و از آن‌ تاثيرپذير ‏بوده‌اند. در يك‌ بررسي‌ تاريخي‌ كه‌ اين‌ نوشتار هم‌ در حد وسع‌ خود به‌ آن‌ ‏پرداخته‌ است؛ تاثير اديان‌ بزرگي‌ مانند يهوديت، مسيحيت‌ و اسلام‌ در سياست‌ و ‏نقش‌ بارز آن‌ مورد كنكاش‌ قرار گرفته‌ است. هدف‌ اديان‌ علاوه‌ بر پرداختن‌ به‌ ‏امور معنوي‌ و اخروي، تحصيل‌ قدرت‌ و تملك‌ عرصه‌هاي‌ سياسي‌ نيز بوده‌ است‌ تا آن‌ ‏جا كه، داعيه‌ جهان‌شمولي‌ هم‌ داشته‌اند. از ديگر سو، همين‌ نقش‌ بارز دين‌ در ‏عرصه‌ زندگي‌ اجتماعي‌ و سياسي‌ بشر موجب‌ گرديده؛ كه‌ سياست‌مداران‌ و دولت‌مردان‌ ‏همواره، از اين‌ نهاد جهت‌ حفظ‌ حكومت‌ و ايجاد مشروعيت‌ استفاده‌ ابزاري‌ نمايند، ‏بدين‌ خاطر، مذهب‌ و سياست، دو حوزه‌ تفكيك‌ناپذير زندگي‌ اجتماعي‌ بشر بوده‌ و
‏3
‏هستند.
‏جامعه‌شناسي‌ سياسي‌ به‌ عنوان‌ دانشي‌ كه‌ به‌ پژوهش‌ نقش‌ نهادها و ‏عوامل‌ تاثيرگذار بر سياست‌ اهتمام‌ دارد، ناگزير از تفحص‌ در مورد نقش‌ اديان، به‌ ‏عنوان‌ موثرترين‌ عامل‌ تاريخي‌ --- اجتماعي‌ در سياست، تجديد حيات‌ مذهب، معنويت‌ ‏و اخلاق‌ در دنياي‌ سكولاريزه‌ غرب‌ و ظهور نهضت‌ها و جنبش‌هاي‌ مبتني‌ بر ‏ايده‌هاي‌ مذهبي‌ در سراسر جهان‌ امروزي‌ است.
‏انقلاب‌ اسلامي‌ ايران، در 22 ‏بهمن‌ 1357 با تاكيد بر نقش‌ مذهب، براي‌ تنظيم‌ امور اجتماعي‌ و اداري‌ جامعه‌ به‌ ‏پيروزي‌ رسيد. انقلاب‌ ساندنيست‌ها در 1979 م‌ با همياري‌ و همراهي‌ روحانيون‌ ‏كليسا كه‌ از مخالفين‌ سرسخت‌ رژيم‌ سوموزا بودند، به‌ پيروزي‌ رسيد. در تركيه، ‏حزب‌ عدالت‌ و توسعه‌ در سال‌ 2002 م‌ توانست، با شعار اسلام‌خواهي‌ در صدر احزاب‌ ‏سياسي‌ قرار گيرد و از مجموع‌ 550 كرسي‌ پارلمان، 363 كرسي‌ را از آن‌ خود ‏نمايد.
‏اين‌ مثال‌ها، اشاره‌اي‌ اجمالي‌ به‌ نقش‌ مذهب‌ در سياست‌ دارد، كه‌ ‏امروزه، مورد توجه‌ جامعه‌شناسي‌ سياسي‌ --- مذهبي‌ قرار گرفته‌ است. جامعه‌شناسي‌ ‏سياسي‌ مذهب، شاخه‌اي‌ از جامعه‌شناسي‌ سياسي‌ است، كه‌ هنوز، قالب‌ و چارچوب‌ ‏منظم‌ و علمي‌ خاصي، براي‌ آن‌ در نظر گرفته‌ نشده‌ است. زيرا به‌ نظر عده‌اي‌ از ‏انديشمندان‌ سياسي، دوران‌ طلايي‌ ايدئولوژي‌ و مذهب‌ با داعيه‌ سياسي‌ و ‏سامان‌بخشي‌ حكومت‌ براساس‌ مفاهيم‌ ديني‌ بسر آمده‌ است. امروز، بشر غربي‌ به‌
‏5
‏واسطه‌ ده‌ قرن‌ حكومت‌ مذهبي‌ كليسا و افراطگري‌هاي‌ آن‌ در شرايط‌ عكس‌العمل‌ ‏قرار گرفته‌ و نقش‌ مذهب‌ را از حوزه‌ عمومي‌ زندگي‌ به‌ حوزه‌ خصوصي‌ و فردي‌ ‏رانده‌ است. بيشتر حكومت‌ها، روند سكولارشدن‌ را مي‌گذرانند. اين‌ روند، از زمان‌ ‏ماكياول‌ به‌ عنوان‌ بنيان‌گذار ايدئولوژي‌ قدرت، شروع‌ گرديد. ماكياول، با طرح‌ ‏اين‌ سوال‌ اساسي‌ كه‌ هدف‌ سياست‌ چيست؟ خود را با توماس‌ آكوييناس، سنت‌ آگوستين‌ ‏و كليسا كه‌ هدف‌ سياست‌ را جلب‌ رضايت‌ خداوند مي‌دانند؛ همگام‌ مي‌سازد. اما، در ‏ادعاي‌ كليسا كه‌ معيار رضايت‌ خداوند، خود كليسا و پدران‌ آن‌ مي‌باشد؛ تشكيك‌ ‏نمود. در پاسخ‌ به‌ اين‌كه‌ چگونه‌ بفهميم؛ انجام‌ سياست‌ خاصي‌ توسط‌ حكومت، مورد ‏رضاي‌ خداوند است؟ كليسا گفته‌ بود: «وقتي‌ پدران‌ كليسا راضي‌ باشند؛ به‌ طور ‏طبيعي‌ رضايت‌ خداوند هم‌ حاصل‌ مي‌گردد.» ماكياول‌ در رد اين‌ ادعا مي‌گويد؛ كه‌ ‏چون‌ موضوع‌ سياست، مردم‌ مي‌باشند و سياست‌ در هر اجتماعي، بر مردم‌ اعمال‌ ‏مي‌گردد و مردم‌ هم‌ مخلوق‌ خداوند هستند، پس، رضايت‌ مردم‌ (مخلوق) موجب‌ رضايت‌ ‏خالق‌ (خداوند) مي‌گردد. بر اين‌ اساس، هدف‌ سياست، جلب‌ رضايت‌ مردم‌ گرديد و ‏بدين‌ طريق، خدامحوري‌ را به‌ انسان‌محوري‌ و اومانيسم‌ تبديل‌ نمود. از آن‌جا كه، ‏در انسان‌ هم، عقل‌ حاكم‌ است، پس، مي‌توان‌ گفت؛ كه‌ معيار امور، عقل‌ مي‌باشد و ‏بدين‌ترتيب، عقل‌محوري‌ باب‌ شد. ماكياول‌ با چنين‌ ادعايي‌ به‌ تدريج‌ كليسا را از ‏حوزه‌ سياست‌ دور نمود و حركت‌ به‌ سمت‌ عرفي‌ شدن‌ و سكولاريزه‌ شدن‌ را در نظم‌ ‏اجتماعي‌ پيشنهاد نمود. اين‌ مساله، سرآغاز ظهور حوزه‌هاي‌ مختلفي‌ در زندگي‌ ‏انسان‌ها گرديد. از آن‌ جمله، حوزه‌ زندگي‌ خصوصي‌ و فردي‌ انسان‌ها كه‌ متاثر از

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3267 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:38 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل