تحقیق ایثار 28 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 29 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
4
مقدمه
تن مرده و گريه دوستان به از زنده و خنده دشمنان
مرا عار آيد ازاين زندگي که سالار باشم کنم بندگي
«موت في خير من حياط في ذل» مرگ با عزت بهتر از زندگي در ذلت است. (امام حسين(ع))1- فرهنگ شهادت طلبی و نگرش های مبتنی برآن
شهادت از جمله مفاهيم والايي است که ويژه قيامتها و انقلاب هاي مکتبي و الهي است، انقلاب ما نيز از اين قائده مستثناء نبوده، بلکه با بهره گيري از فرهنگ غني و متعالي اسلام، شهادت را که مي رفت به دست فراموشي سپرده شود،روح و حيات تازه اي بخشيد. نبايد از نظر دور داشت که درجامعه ما استمرار فرهنگ شهادت ريشه در سوگواري هاي منبعث از قيام عاشورا داشته و احياي آن به دست مصلحان دين با غبار روبي از چهره تابناک قهرمانان صحنه کربلا صورت گرفته است.
شهادت در اين قاموس فدا کردن جان خويش در راه ارزشهاي الهي و دستيابي به حياتي ابدي است به همين دليل اگر کسي فاقد مايه هاي معنوي باشد، شهادت طلبي او معنايي نخواهد داشت. اين خداباوري و معاد انديشي است که به شهادت معنا مي دهد واز آ«جا که در اين نوع جهانبيني شهيد به ح
2
4
ياتي بالاتر و لايزال دست مي يابد، جان نثاري اش معقول است وگرنه عاقلانه نيست که کسي براي دستيابي به رفاه و زندگي دنيايي خود يا ديگران از جان خويش درگذرد.
شهادت و شهادت طلبي، ميوه شجره طيبه، اعتقاد به (احدي الحسنيين) است که يکي از دو پيروزي را براي مجاهدان در راه خدا نويد ميدهد. فرهنگ و ارزشهاي معنوي در و حيات يک ملت است، اگر دروازه هاي اين دژ به روي بيگانگان باز شود يا به هر دليلي برج و بارويآن به تصرف معيارها و هنجارهاي ديگران درآيد و اگر بر فراز اين قلعه پرچمي جز رنگ ارزشهاي خودي برافراشته شود بي شک ملت خودآگاه يا ناخود آگاه پاسدار جاودان منافع و مهاجمان پنهان فرهنگي مي شود، کارگزاران نظام بين المللي بيش از هر زمان ديگر براي ترويج ايثار تلاش مي نمايند.
مفهوم ايثار و شهادت:1- ایثار و شهادت در مکتب امام خمینی
کشته شدن د رراه خدا سرافرازي است. بر همه اقشار ملت تکليف الهي و وجداني است که با اتحاد کلمه بدون هراس از قدرتها و ابرقدرتها هدف اسلامي خود را تعقيب نمايند و گلوي اين ستمگر تاريخ را بفشارند وبا قاطعيت و جديت به سوي هدف پيش روند که وعده خداوند به مستضعفين نزديک است.
3
4
قران، قانون ايثار و ايثارگر
هرگاه وجودي وجود ديگر را برخود مقدم بداند، ايثارگر است و علمي را انجام داده ايثارگري است و اين امکان نخواهد داشت مگر آنکه آن دو موجود همديگر را دوست داشته باشند، يعني حبيب و محبوب باشند، عاشق و معشوق و يا مطيع و مطاع باشند واگر اطاعت کردند ايثار شروع و ايثارگري ماهيت پيدا مي کند، چرا که ايثارگري يکي از وظايف عاشق در مقابل معشوق است. اولين آموزش، و عمل اثبات وفاداري عاشق به معشوق است، که اگر انجام نشود، قهر معشوق و رانده شدن عاشق را در پي خواهد داشت. و چنانچه موجودي اين قانون را رعايت نکند، تنها يکي از اين دو راه را بايد انتخاب کند: يا رانده شود ويا توبه کند. قرآن سراسر قوانين ايثارگري است که ديگران را درقرض، احسان، عفو، و ... بر خود مقدم بداريم خدا هم حق بندگان را بر خود مقدم مي داند چرا که هر قانونگذاري باديد خود ابتدا عامل به قانون باشد تا ديگران را بازخواست کند و اوج ايثارگري الله آنجاست که مي فرمايد: «ان الله
4
4
يغفر الذنوب جميعا» خداوند همه گناهان را مي بخشد
« و قاتلو هم حتي لاتکون فتنه و يکون الدين کله الله»1- سوره انفال آیه 39 2- سوره توبه،آیه 41 3- سوره مائده ،آیه 35
اي مومنان با کافران جهاد کنيد که درزمين فتنه و فساد باقي نماند و آيين همه دين خدا گردد.
« انفروا خفافا وثقالا وجاهدوا باموالکم في سبيل الله ذلکم خير لکم ان کنتم تعلموت»
همگي به سوي ميدان جهاد حرکت کنيد، چه سبکبار باشيد و چه سنگين بار، با اموال و جان هاي خود درراه خدا جهاد کنيد، اين به نفع شما است اگر بدانيد.
« آنها که ايمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهايشان در راه خدا جهاد کردند ، مقامشان نزد خدا برتر است و آنها به موهبت عظيم رسيده اند، پروردگار آنها را به رحمتي از ناحيه خويش و خوشنودي و باغهاي بهشتي که درآن نعمت هاي جاودانه دارند بشارت مي دهد، همواره و تا ابد در اين باغها و درلابه لاي اين نعمتها خواهند بود، زيرا نزد خداوند پاداشي عظيم است.»
«و جاهدوا في سبيله لعلکم تفلحون »
و در راه خدا جهاد کنيد باشد که رستگار شويد.