تحقیق تشیع چیست
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 64 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
« تشیع چیست »
معنای تشیع :
قبل از ورود در این بحث و بیان حقیقت تشیّع ، نخست لازم است معناى "تشیّع " را از نظر لغت و اصطلاح بدانیم . "تشیّع " از نظر لغوى از ماده "شیع " گرفته شده که به معناى متابعت و پیروى است . بنابراین ، تشیّع که مصدر ثلاثى مزید فیه و از باب تفعّل و تاى آن تاى مطاوعه مى باشد، به معناى "قبول پیروى و اطاعت " است .
اما اصطلاحاً به مکتب و مذهبى گفته مى شود که پیروى از اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله را در جمیع ابعاد اسلام ، اعم از اعتقادى ، سیاسى ، فرهنگى ، اقتصادى ، مسائل عبادى و حتّى در زندگى فردى و اجتماعى ، واجب و لازم مى داند .
مراد از پیروى اهل بیت علیهم السّلام این نیست که در مکتب تشیّع ، قرآن و سنّت عمل نمى شود، بلکه مراد آن است که قرآن و سنّت ، باید از طریق اهل بیت علیهم السّلام به دست آورده شده ، وانگهى به آن دو عمل شود .
اما در رابطه با قرآن کریم ، همه مى دانند که "قرآن " کتابى است مشتمل بر ناسخ و منسوخ ، عام و خاص ، مطلق و مقید، مجمل و مبیّن ، محکم و متشابه ، نصّ و ظاهر و مواردى از این قبیل که فهم آن براى عموم مردم آسان نبوده بلکه فهم قرآن براى عموم مردم بسیار مشکل است و اگر فقط قرآن باشد و بس ، هیچ حکمى از احکام الهى از آن به طور کامل استخراج نخواهد شد؛ زیرا نه تنها نیاز به تاءویل و تفسیر دارد، بلکه قرآن ، کتابى است مشتمل بر یک سلسله کلیّات که به عنوان اصل و قاعده ، باید از آن استفاده شود. و تطبیق آن اصول و قواعد بر موارد جزئى و بیان مصادیق ، کار انسان عادى نیست ، بلکه طبق نصّ خود قرآن کریم : (إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ کَرِیمٌ# فِى کِتَبٍ مَّکْنُونٍ# لا یَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ).(12)
"که آن قرآن کریمى است که در کتاب محفوظى جاى دارد و جز پاکان نمى توانند به آن دست زنند [ دست یابند]".
تنها کسانى مى توانند این کتاب آسمانى را فهمیده و بیان کنند که از انجاس و ارجاس و ناپاکیهاى باطنى و ظاهرى ، پاک و مطهر باشند.
2
« تشیع چیست »
معنای تشیع :
قبل از ورود در این بحث و بیان حقیقت تشیّع ، نخست لازم است معناى "تشیّع " را از نظر لغت و اصطلاح بدانیم . "تشیّع " از نظر لغوى از ماده "شیع " گرفته شده که به معناى متابعت و پیروى است . بنابراین ، تشیّع که مصدر ثلاثى مزید فیه و از باب تفعّل و تاى آن تاى مطاوعه مى باشد، به معناى "قبول پیروى و اطاعت " است .
اما اصطلاحاً به مکتب و مذهبى گفته مى شود که پیروى از اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله را در جمیع ابعاد اسلام ، اعم از اعتقادى ، سیاسى ، فرهنگى ، اقتصادى ، مسائل عبادى و حتّى در زندگى فردى و اجتماعى ، واجب و لازم مى داند .
مراد از پیروى اهل بیت علیهم السّلام این نیست که در مکتب تشیّع ، قرآن و سنّت عمل نمى شود، بلکه مراد آن است که قرآن و سنّت ، باید از طریق اهل بیت علیهم السّلام به دست آورده شده ، وانگهى به آن دو عمل شود .
اما در رابطه با قرآن کریم ، همه مى دانند که "قرآن " کتابى است مشتمل بر ناسخ و منسوخ ، عام و خاص ، مطلق و مقید، مجمل و مبیّن ، محکم و متشابه ، نصّ و ظاهر و مواردى از این قبیل که فهم آن براى عموم مردم آسان نبوده بلکه فهم قرآن براى عموم مردم بسیار مشکل است و اگر فقط قرآن باشد و بس ، هیچ حکمى از احکام الهى از آن به طور کامل استخراج نخواهد شد؛ زیرا نه تنها نیاز به تاءویل و تفسیر دارد، بلکه قرآن ، کتابى است مشتمل بر یک سلسله کلیّات که به عنوان اصل و قاعده ، باید از آن استفاده شود. و تطبیق آن اصول و قواعد بر موارد جزئى و بیان مصادیق ، کار انسان عادى نیست ، بلکه طبق نصّ خود قرآن کریم : (إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ کَرِیمٌ# فِى کِتَبٍ مَّکْنُونٍ# لا یَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ).(12)
"که آن قرآن کریمى است که در کتاب محفوظى جاى دارد و جز پاکان نمى توانند به آن دست زنند [ دست یابند]".
تنها کسانى مى توانند این کتاب آسمانى را فهمیده و بیان کنند که از انجاس و ارجاس و ناپاکیهاى باطنى و ظاهرى ، پاک و مطهر باشند.
2
« تشیع چیست »
معنای تشیع :
قبل از ورود در این بحث و بیان حقیقت تشیّع ، نخست لازم است معناى "تشیّع " را از نظر لغت و اصطلاح بدانیم . "تشیّع " از نظر لغوى از ماده "شیع " گرفته شده که به معناى متابعت و پیروى است . بنابراین ، تشیّع که مصدر ثلاثى مزید فیه و از باب تفعّل و تاى آن تاى مطاوعه مى باشد، به معناى "قبول پیروى و اطاعت " است .
اما اصطلاحاً به مکتب و مذهبى گفته مى شود که پیروى از اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله را در جمیع ابعاد اسلام ، اعم از اعتقادى ، سیاسى ، فرهنگى ، اقتصادى ، مسائل عبادى و حتّى در زندگى فردى و اجتماعى ، واجب و لازم مى داند .
مراد از پیروى اهل بیت علیهم السّلام این نیست که در مکتب تشیّع ، قرآن و سنّت عمل نمى شود، بلکه مراد آن است که قرآن و سنّت ، باید از طریق اهل بیت علیهم السّلام به دست آورده شده ، وانگهى به آن دو عمل شود .
اما در رابطه با قرآن کریم ، همه مى دانند که "قرآن " کتابى است مشتمل بر ناسخ و منسوخ ، عام و خاص ، مطلق و مقید، مجمل و مبیّن ، محکم و متشابه ، نصّ و ظاهر و مواردى از این قبیل که فهم آن براى عموم مردم آسان نبوده بلکه فهم قرآن براى عموم مردم بسیار مشکل است و اگر فقط قرآن باشد و بس ، هیچ حکمى از احکام الهى از آن به طور کامل استخراج نخواهد شد؛ زیرا نه تنها نیاز به تاءویل و تفسیر دارد، بلکه قرآن ، کتابى است مشتمل بر یک سلسله کلیّات که به عنوان اصل و قاعده ، باید از آن استفاده شود. و تطبیق آن اصول و قواعد بر موارد جزئى و بیان مصادیق ، کار انسان عادى نیست ، بلکه طبق نصّ خود قرآن کریم : (إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ کَرِیمٌ# فِى کِتَبٍ مَّکْنُونٍ# لا یَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ).(12)
"که آن قرآن کریمى است که در کتاب محفوظى جاى دارد و جز پاکان نمى توانند به آن دست زنند [ دست یابند]".
تنها کسانى مى توانند این کتاب آسمانى را فهمیده و بیان کنند که از انجاس و ارجاس و ناپاکیهاى باطنى و ظاهرى ، پاک و مطهر باشند.
2
« تشیع چیست »
معنای تشیع :
قبل از ورود در این بحث و بیان حقیقت تشیّع ، نخست لازم است معناى "تشیّع " را از نظر لغت و اصطلاح بدانیم . "تشیّع " از نظر لغوى از ماده "شیع " گرفته شده که به معناى متابعت و پیروى است . بنابراین ، تشیّع که مصدر ثلاثى مزید فیه و از باب تفعّل و تاى آن تاى مطاوعه مى باشد، به معناى "قبول پیروى و اطاعت " است .
اما اصطلاحاً به مکتب و مذهبى گفته مى شود که پیروى از اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله را در جمیع ابعاد اسلام ، اعم از اعتقادى ، سیاسى ، فرهنگى ، اقتصادى ، مسائل عبادى و حتّى در زندگى فردى و اجتماعى ، واجب و لازم مى داند .
مراد از پیروى اهل بیت علیهم السّلام این نیست که در مکتب تشیّع ، قرآن و سنّت عمل نمى شود، بلکه مراد آن است که قرآن و سنّت ، باید از طریق اهل بیت علیهم السّلام به دست آورده شده ، وانگهى به آن دو عمل شود .
اما در رابطه با قرآن کریم ، همه مى دانند که "قرآن " کتابى است مشتمل بر ناسخ و منسوخ ، عام و خاص ، مطلق و مقید، مجمل و مبیّن ، محکم و متشابه ، نصّ و ظاهر و مواردى از این قبیل که فهم آن براى عموم مردم آسان نبوده بلکه فهم قرآن براى عموم مردم بسیار مشکل است و اگر فقط قرآن باشد و بس ، هیچ حکمى از احکام الهى از آن به طور کامل استخراج نخواهد شد؛ زیرا نه تنها نیاز به تاءویل و تفسیر دارد، بلکه قرآن ، کتابى است مشتمل بر یک سلسله کلیّات که به عنوان اصل و قاعده ، باید از آن استفاده شود. و تطبیق آن اصول و قواعد بر موارد جزئى و بیان مصادیق ، کار انسان عادى نیست ، بلکه طبق نصّ خود قرآن کریم : (إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ کَرِیمٌ# فِى کِتَبٍ مَّکْنُونٍ# لا یَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ).(12)
"که آن قرآن کریمى است که در کتاب محفوظى جاى دارد و جز پاکان نمى توانند به آن دست زنند [ دست یابند]".
تنها کسانى مى توانند این کتاب آسمانى را فهمیده و بیان کنند که از انجاس و ارجاس و ناپاکیهاى باطنى و ظاهرى ، پاک و مطهر باشند.