دانلود مقاله در مورد فرانک لوید رایت ( موزه گوگنهایم)
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 47 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
1
به نام خدا
عنوان تحقیق :
فرانک لوید رایت ( موزه گوگنهایم)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 3
دیوار در طرحهای رایت 7
فضای داخلی 8
استفاده از مصالح و عوامل ساختمانی متنوع 8
رایت و نقاشی جدید 9
علاقه شدید رات 10
تأثیر کارهای رایت 11
آخرین دوره کارهای فرانک لید رایت 12
معرفی مختصری از کارهای رایت 14
1
3
سبک
معماری ارگانیک 34
مقدمه
فرانك لويد رايت ( Frank Loiyd Wright)
به احتمال زياد فرانك لويد رايت يكي از آخرين آمريكاييهاي حقيقي به شمار مي آيد. از اين نظر كه او آخرين چهره درخشان آمريكايي است و زماني در چشمان مردم دنيا قرار داشت كه آمريكا بيشتر از يك قاره محسوب مي گرديد. او مظهر آزادي كامل و بدون قيد و شرط افراد اجتماع و يك دولت خلاصه شده. براي درك موقعيت رايت در تاريخ آمريكا بايد يادآوري نماييم كه « امرسون»(EMERSON )، « لانگ فلو» (Lang Fellow )، « مل ويل» و « وايت من » (Whitman) در زمان تولد او هنوز در قيد حيات بودند.
فرانك لويد رايت پسر يك تعميد دهنده كليسا در « ريشلند سنتر» در
« ويسكانسين » به دنيا آمد و تازماني كه زنده بود به آن وفادار بود.
درميان عجايب زيادي كه در مورد رايت وجود دارد تاريخ تولدش نيز در پرده اي از ابهام فرو رفته است در دهه هاي آخر او هميشه تاريخ هشتم ژوئن 1869 را بيان مي كرد.
رايت در تمام طول زندگانيش آكتوري موفق بود و با اين دروغ شيرين در مورد صورت ظاهر خود جواني اش را حفظ نمود در دهه سال آخر زندگانيش نسبت به عكسهايي كه از او به چاپ مي رسيد حساس بود. در نظر دنياي خارج مغرور و جاه طلب مي نمود اما در طول زندگاني اش يك روستايي باقي ماند روستا زاده اي كه از تپه هاي ويسكانسين آمده بود و در تمام عمري از چيزهاي ساده روستايي در مقابل مظاهر شهرهاي مصنوعي دفاع نمود.
1
3
در هنگام تولدش آمريكا تنها سي و هشت نفر جمعيت داشت و در زمان مرگش تقريبا يكصد و هشتاد ميليون نفر.
والدين او زياد تغيير مكان مي دادند پدرش كه به احتمال قوي متولد انگلستان بود چندي بعد با فوت همسرش و در سن پنجاه سالگي با آن آنالويد جونز كه بيست سال از او كوچكتر بود در ويسكانسين با او برخورد كرده و با او ازدواج نمود. صاحب سه فرزند شد كه فرانك بزرگترين آنها به شمار مي آمد.
به عقيده رايت مادرش از بدو تولد او اطمينان داشت كه معمار بزرگي خواهد شد لذا از همان سالهاي اول زندگي اش او را تحت نظر خود گرفت و زحمتهاي زيادي براي ورود به دانشگاه ويسكانسين در رشته معماري ساختمان كشيد.
در چنين دنياي اصيلي رايت رشد نمود در زير تسلط مادري قدرتمند كه او را دوست داشت و تحسين مي كرد و همه كار براي شخص او انجام داد.
او در كنار سنتهاي رمانتيك وحشي كه شعار آنها حقيقت بر عليه دنيا بود و منطق را بر عليه تعصب تشكيل مي داد و نيز در كنار زمين هايي كه اجدادان مادرش بر روي آنها كار كرده بودند در آنجا زندگي مي كرد، كار كرد و مرد. در كنار ( صخره تنها ) ( Lone Rock )، زمين سياه (Black Earth ) و بهار سبز (Spring Green) و جايي كه عمويش كارخانه داشت. اين نامها قسمتي از تاريخ زندگي رمانتيك رايت را تشكيل مي دهند.
1
4
تقدير چنين خواست كه رايت سالها بعد و در زير تأثيرات تزئيني تأتر شيكاگو حقيقت بزرگ معماري را دريابد اصلي كه بعدها آن را « معماري ارگانيك » ناميد.
بي ترديد « فرانك لويد رايت» از ميان تمام معماران معاصري كه كارشان از قرن نوزدهم آغاز شد دور انديش تر بود. وي نابغه اي بود كه چشمه فياض قريحه اش هرگز به خشكي نگراييد و استعدادش به وصف نمي آيد. كار وي از اعصار مختلف به خصوص از معماري ديري خاور دور متأثر بود، اما نه به شيوه ديگر معماران قرن نوزدهم كه تقليد را بهانه عدم ابتكار كرده بودند بلكه مانند « ماتيس» نقاش فرانسوي كه از هنر ايراني و زنگي الهام گرفت و اين الهام با درك و تأثري عميق همراه بود.
با اين همه كار رايت بيشتر از هر معمار آمريكايي ديگر روحيه ي سرزمين خود را داشت. فهميدن كارهاي رايت محتاج مطالعه اي دقيق و عميق است و درك شخصيت قوي وي كه در هر نكته اي از كارهايش تجلي داشت به آساني ممكن نيست.
رايت تصويري نو در معماري را آفريد. فرانك لويد رايت خانه « چارنلي »، خيابان « استر». يكي از نخستين خانه هايي كه رايت ساخته است رايت هنوز در دفتر ساليوان و آدلر كار مي كرد.
خانه هايي كه رايت ساخت حتي آنها كه پس از ترك دفتر آدلر و ساليوان خود مستقلا ساخت در اساس با كارهاي انگليسي چندان تفاوتي نداشت اما ديري نپاييد كه دركار رايت تغييري صورت گرفت و يا به طور كلي اروپا در جستجوي راه هاي تازه دچار ترديد شد.