آشنایی با بهره برداری از سپریتور روغن
دسته بندي :
علوم پایه »
دانلود پاورپوینت های علمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 11 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بنام خدا
آشنایی با بهره برداری از سپریتور روغن روانکاری توربین بخار
آشنایی با سیستم سپریتور و روش بهره برداری از آن
شرح :
از سپریتور برای جداسازی آب و ذرات جامد که در روغن روانکاری توربین وجود دارد استفاده می شود آب جدا شده از روغن به طور پیوسته در زمان بهره برداری از سپریتور خارج می شود و ذرات جامد بایستی بعد از متوقف کردن دستگاه از آن خارج شوند سپریتور برای تصفیه روغن به آب سیل کننده نیاز دارد که بایستی قبل از آنکه مسیر روغن تغذیه کننده سپریتور باز گردد مسیر مربوط به آب سیل در مدار قرار داده شود .
در درون قیف سپریتور تعدادی دیسک تنظیم کننده وجود دارد که از آنها برای تنظیم فصل مشترک بین روغن و آب جدا شده استفاده می شود . نکته مهم در مورد دیسکها ، انتخاب مناسب قطر آنهاست زیرا اگر این کار درست انجام نشده باشد روغن همراه با آب جدا شده خارج می گردد .
اجزاء تشکیل دهنده سپریتور :
پمپ تغذیه کننده دستگاه و موتور محرک آن :
پمپ تغذیه این دستگاه یک پمپ screw می باشد که از نوع پمپهای جابه جایی مثبت به شمار می رود و مجهز به یک ریلیف ولو می باشد که در فشار بیشتر از 6 bar عمل می کند
توجه : این پمپ هرگز نباید بدون روغن در مدار قرار گیرد و در اولین استارت بوسیله نازل که در ساکشن آن وجود دارد پر از روغن می شود علاوه بر این برای جلوگیری از استارت خشک پمپ یک سوئیچ فلو در ساکشن آن در نظر گرفته شده است .
هیتر : از هیتر برای گرم کردن روغن ورودی به سپریتور استفاده می شود که دارای 4 المنت می باشد این المنتت ها در یک مخزن قرار گرفته اند و برای جلوگیری از ایجاد حباب و کربنات ،آنها را داخل لوله های محافظی قرار داده اند .
چنانچه نیاز به گرم کردن سریع روغن باشد می توان هر 4 مرحله هیتر را در مدار قرار داد .
اگر روی سوئیچ جریان که در ساکشن فیدپمپ نصب شده است آلارمی باشد هیترها در مدار قرار نمی گیرند .
توجه : برای اطمینان از برقرار شدن جریان روغن در حین انتقال حرارت ، همیشه باید هیترها بعد از استارت فیدپمپ در مدار قرار داده شوند (در زمانیکه دمای روغن پائین است و نیاز به هیتر می باشد) .
3-ولو سه راهه : توسط ولو سه راهه روغن یا به طرف
سپریتور می آید و یا از مسیر دیگری بدون اینکه وارد
سپریتور شود بر می گردد .
توجه : اگر در زمان بهره برداری روغن ورودی به
سپریتور آنقدر زیاد شود که باعث خروج روغن همراه
با آب جدا شده گردد ولو سه راهه تغییر وضعیت داده و
سپریتور را بای پاس می کند .
4-سلونوئید ولو های سیستم : در مسیر روغن ورودی به سپریتور یک سلونوئید ولو قرار دارد که در مراحل راه انداری سپریتور به طور اتومات باز می شود و بعد از گذشت 20 ثانیه از اتمام مراحل راه اندازی سپریتور سلونوئید ولو مسیر آب سیل باز می شود
5-ولو دستی قابل تنظیم : برای تنظیم فشار خروجی سپریتور و در
نتیجه فصل مشترک آب و روغن از ولو دستی که در مسیر روغن
خروجی از سپریتور قرار دارد استفاده می شود فشار ایجاد شده
در خط خروجی توسط یک گیج محلی که قبل از ولو مذکور قرار دارد ن
شان داده می شود .
توجه : فشار ایجاد شده توسط این ولو باید بین 1-4 bar باشد
که مقدار 2 bar در شرایط معمول پیشنهاد می شود .
6-کنترل کننده جریان اور فلو : جریان آب خروجی از لوله مربوطه توسط
کنترل کننده جریان اور فلو کنترل می شود این لوله تقریبا به شکل u می باشد
که یکی از ساقه های عمودی آن برای جمع آوری آب و ساقه عمودی دوم
محلی برای نصب سوئیچ فلو می باشد و دو لوله درین به قسمت خالی و خمیده
لوله u شکل متصل شده که به صورت پیوسته درین می دهند .
توجه : مقدار آب درین شده بین 0.01-0.5 مقدار کل فلوی روغن می باشد .
اگر فلوی خروجی به صورت غیر عادی زیاد شود ( به عنوان مثال زمانیکه آب سیل کننده قطع شود روغن همراه آب جدا شده خارج می شود در این مواقع سوئیچ فلو عمل کرده و ولو سه راهه تغییر وضعیت داده و روغن به مسیر بای پاس می رود . )
پانل کنترل : پانل کنترل یک جعبه ساخته شده از ورق استیل می باشد که در جلوی
سپریتور نصب شده است و برای محافظت از اجزاء داخل آن مجهز به یک درب می باشد
روی درب مربوط به پانل کلیدهای مورد نیاز بهره برداری ، لامپ سیگنالها و بوش باتون
تریپ و یک آمپرمتر مربوط به جریان موتور نصب شده است
توجه : موتورها و هیتر با ولتاژ 380-460 ولت کار می کنند و سلنوئید ولوها با
ولتاژ 230 V AC لذا رعایت نکات ایمنی در زمان کار و یا تعمیرات اجتناب ناپذیر می باشد