آزمایش حافظه تجسمی (گزارش کار روانشناسی تجربی)
دسته بندي :
انسانی »
روانشناسی و روانپزشکی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 2 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
1
آزمایش حافظه تجسمی «یادگیری از راه کوشش و خطا»
در این آزمایش به صورت ساده با نوعی از یادگیری از راه کوشش و خطا که حافظه تجسمی در آن نقش مهمی دارد آشنا می شویم و آن را روی چند آزمودنی آزمایش می کنیم.
مقدمه:
یادگیری از راه کوشش و خطا یعنی کورمال کورمال پیش رفتن، راه حل را به طور تصادفی پیدا کردن و با تمرین آموختن. در این روش یادگیری ، فرد چند راه در پیش رو دارد که با امتحان تک تک آنها راه های خطا را کشف کرده و برای نوبت بعدی ترک می کند و راهی که موفقیت آمیز بوده را ادامه می دهد. این مانند کسی است که اصلا پیش هیچ مکانیکی تعلیم ندیده ولی بسیاری از کارهای ماشین خود را انجام می دهد. چنین شخصی از راه کوشش و خطا به چنین یادگیری رسیده است.
ماز لابیرنت بهترین وسیله ای است که برای مطالعه یادگیری از راه کوشش و خطا به کار می رود، زیرا یادگیری آن مستلزم کشف یک سری راه حلهایی است که ابتدا به صورت کاملا تصادفی بعد با تمرین انجام می گیرد. از طرف دیگر، ماز معرف کلیه یادگیری های حسی-حرکتی است که همه آنها از نوع یادگیری های کوشش و خطایی است. ماز در لغت به معنای چین و شکن و دالان های پر پیچ و خم است.
لازم به توضیح است که به دلیل کمبود وقت این آزمایش را فقط برای دو آزمودنی اجرا کردیم.
هدف:
بررسی یادگیری از راه کوشش و خطا و حافظه تجسمی.
وسایل آزمایش:
ماز U شکل (شکل1)، چشم بند، کرونومتر.
این ماز از شیارهای(راهها) U شکل تشکیل شده است که به صورت نامنظم پشت یکدیگر قرار گرفته اند (شاخ هر کدام در پشت دیگری است). دستگاه کرونومتر شامل دو نمایشگر برای تعداد خطاها و زمان شروع و پایان کار است. قلم مخصوصی که با سیم به دستگاه کرونومتر متصل است با نوک فلزی حساس خود، در صورت اشتباه رفتن آزمودنی بوق زده و یک خطا ثبت می کند.