آزمایش منع بعدی (گزارش کار روانشناسی تجربی)
دسته بندي :
انسانی »
روانشناسی و روانپزشکی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
ازمایش منع قبلی روانشناسی تجربی
قسمتی از متن word (..docx) :
آزمایش منع بعدی
هدف از انجام این آزمایش، مطالعه منع بعدی یا بازداری پس گستر است در حقیقت این فرضیه که یادگیری های بعدی در یادآوری آموخته های قبلی مزاحمت ایجاد می کند یا خیر، آزمون می شود. منع بعدی یا مزاحمت یادگیری های بعدی در یادآوری آموخته های قبلی عبارت از مشکلی است که بین یک یادگیری و کاربرد آن (یادآوری یا بازشناسی)، در اثر یک یادگیری تازه، بوجود می آید. برای مطالعه منع بعدی از روشی استفاده می شود که به روش گروه کنترل معروف است که در آن متغیر مستقل را دستکاری کرده تا اثر آن را بر متغیر وابسته مطالعه نمایند.
يکي از کارهايي که دانش آموزان و دانشجويان بايد انجام بدهند يادگيري مطالب درسي است. يادگيري مطالب درسي پايان کار نيست، آنها بايد بتوانند آنچه را که ياد گرفته اند دست کم تا جلسه امتحان در حافظه خود نگهدارند اما عده زيادي از آنها در اين کار موفق نمي شوند فراموشي آموخته ها مي تواند علت هاي متعددي داشته باشد از ميان اين علتها مي توان به تداخل و عدم کاربرد يادگيري ها اشاره کرد. تداخل يعني تضعيف حافظه مربوط به يک يادگيري در اثر فعاليت ذهني ديگر. که به دو صورت تداخل يادگيري قبلي در يادگيري بعدي و تداخل يادگيري هاي بعدي در يادگيري هاي قبلي ایجاد می شود.
یکي از علل عمده فراموشي، تداخل آموخته هاي بعدي با آموخته هاي قبلي است که اصطلاحاً منع بعدي يا مزاحمت يادگيري هاي بعدي در يادآوري آموخته هاي قبلي ناميده مي شود. به اين صورت که اگر مطلبي را بخوانيد و بلافاصله پس از آن مطلب ديگري را بخوانيد، مطلب بعدي در مطلب قبلي تداخل ايجاد خواهد کرد و از تحکيم آن جلوگيري به عمل خواهد آورد. هر اندازه میزان شباهت یادگیری اول و یادگیری تازه بیشتر باشد، قدرت منع بعدی به همان اندازه بیشتر خواهد بود. وقتی ما به اطلاعات حسی دقت نمی کنیم، آنها را کدگذاری و تکرار نمی کنیم. احتمال دارد به علت تخریب اثر تصویر ذهنی، فراموش شوند. اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت، درست مثل اطلاعات موجود در حافظه حسی، می توانند در اثر تخریب و حتی جایگزینی از بین بروند و این حالت زمانی پیش می آید که ما بخواهیم تعداد زیادی از اطلاعات جدید (مثلاً اسامی افراد) را تنها در فاصله بسیار کمی مثلاً در چند ساعتی که با دوستان نشسته ایم، به خاطر بیاوریم. طبق نظریه تداخل، هم اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت و هم اطلاعات موجود در حافظه بلند مدت فراموش می شوند، زیرا اطلاعاتی که تازه آموخته می شوند با اطلاعات قبلی تداخل می کنند. دو نوع تداخل وجود دارد: تداخل اطلاعات قبلی با
اطلاعات بعدی (منع قبلی یا بازداری قبلی) و تداخل اطلاعات بعدی با اطلاعات قبلی (منع بعدی یا بازداری بعدی).
توصیف آزمایش
آزمودنی ها
در این بررسی 20 نفر از افراد کلاس روان شناسی تجربی به عنوان آزمودنی انتخاب و سپس به دو گروه مساوی تقسیم شدند که یکی گروه آزمايشي و دیگری به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.
وسایل آزمایش
دو فهرست A و B که هر یک از دوازده صفت دو بخشی تشکیل شده است. صفات فهرست A با صفات فهرست B مترادف هستند. هر یک از فهرست ها به پنج صورت کاملاً متفاوت تنظیم و به ترتیب شماره گذاری شده اند که در پیوست موجود می باشد.
سه ورق کاغذ به تعداد تمام آزمودنی ها.
اجرای آزمایش
فرضیه: یادگیری های بعدی در یادآوری آموخته های قبلی مزاحمت ایجاد می کند.
متغیر مستقل: یادگیری های بعدی (فهرست B).
متغیر وابسته: یادگیری های قبلی (فهرست A).
طرح آزمایشی بصورت زیر می باشد.
گروه آزمايشي: يادگيري فهرست A، يادگيري فهرست B، يادآوري فهرست A.
گروه کنترل: يادگيري فهرست A، استراحت، يادآوري فهرست A.
آزمودنی ها به دو گروه تقسیم می شوند. برای تقسیم آزمودنی ها به دو گروه، آزماینده ابتدا به هر یک از آنها یک شماره می دهد (مثلاً از 1 تا 20). از آنها می خواهد که شماره خود را روی هر سه ورقه ای که در اختیار دارند بنویسند.
آزماینده اعلام می کند که می خواهد یک فهرست 12 کلمه ای را پنج بار به صورت های مختلف بخواند و آزمودنی ها باید این 12 کلمه را حفظ کنند، چون بعداً باید به خاطر بیاورند. آزماینده اعلام می کند که ترتیب کلمات مهم نیست بلکه تعداد و درست بودن آنها مهم است.