نگرش اقتصادي به روابط عمومي 25 ص
دسته بندي :
انسانی »
اقتصاد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
نگرش اقتصادي به روابط عمومي
مقدمه
روابط عمومي تمنيات و آرزوهايي دارد تا خود را به صورت حرفهاي درآورد. فرهنگ روابط عمومي ابزاري است كه ميتواند به انجام اين وضعيت كمك كند؛ ولي طبيعت دوره تحصيلات و منظور از مواد درسي، موضوعات مورد مشابهي است كه در اين باره اغلب بين دانشگاهيان و كارورزان اختلافنظر وجود دارد.
در بريتانيا دولت صريحا آموزش حرفهاي را تشويق ميكند؛ بنابراين لازم است آموزش به طور روزافزون در خدمت مشاغل و تقاضاهاي صنعتي باشد.
اين مقاله در جستوجوي ارتباط بين روابط عمومي، آموزش و تحقيق است. اين بحث شامل ديد عميق به پيشرفتهاي آموزش روابط عمومي در بريتانيا در مقايسه با پيشرفتهاي ايالات متحده و اروپاست.
حرفهاي كردن روابط عمومي
حصول حالت حرفهاي براي روابط عمومي مهم است، زيرا كه با چنين شناختي ميتوان به احترام و آرزوهاي اجتماعي نايل آيد و به خوبي تشخيص آشكار تبليغات از واقعيت را آسان كرد.
در ادبيات روابط عمومي كه با مفهوم حرفهاي بودن در ارتباط است، تمايل قوياي وجود دارد تا آن را به عنوان چيزي تلقي كند كه به طور انفرادي به كار برده ميشود تا اينكه شغل تلقي شود.
اين پرسش كه چه حدي از اكثريت موردنياز است و چه راه آساني براي بيرون راندن مناظرات از پرسشهاي مهمي كه درباره نقش روابط عمومي در جامعه به نظر ميرسد، افق ديد را وسيعتر ميكند؛ شيوه «گرونيگ» و «هانت» _ كه منحصرا در اينجا به كار گرفتهاند _ شبيه است به آنچه كه در حوزه روابط عمومي تا حد پرسشهايي درباره رفتار انفرادي تنزل پيدا ميكند. اين گونه نيست كه چنين تقربي براي خودش طرفداري نداشته باشد، مساله در عدم وجود جايگزينهايي است كه شكاف اصلي را در ادبيات جامعهشناسي روابط عمومي ايجاد ميكنند. بدون شك اين شكاف در موقع خود توسط دانشجويان روابط عمومي (كه
داراي زمينه يا علاقهمند به جامعهشناسي، سياست و مطالعات مردمي هستند و آنان در پاسخگويي به چنين سئوالاتي بهتر عمل كنند، مجهز ميكند) پرخواهد شد.
روابط عمومي در ايالات متحده آمريكا يك بنيان علمي و نيز يك اجتماع حرفهاي و مجموعهاي از اخلاقيات نظام يافته براي شتاب دادن به كار است و كارورزان روابط عمومي با انجام امتحانات و يك شيوه گزارش تخلفات شامل بازنگري و انتقاد كردن نيز زيرساختي براي افزايش منابع روابط عمومي و فرهنگ و مواد درسي معين در سطح دانشگاه ارايه ميدهند.
ديگران فقط روابط عمومي را _ هر چند كه پيش از آن به صورت حرفهاي عمل كرده باشند _ گاهي كليد محك ناديدهاي كه از ادبيات جامعهشناسي بروز ميكند، توصيف ميكنند. براي مثال اگر چه روابط عمومي اغلب به دليل جديد بودن، شغل پنداشته شده و آنچنان كه بايد جدي گرفته نميشود. به عنوان يك قانون دانشگاهي، تاريخ عملكرد حرفهاي روابط عمومي را ميتوان به طور منطقي از سال 1923 _ يعني زماني كه «ادوارد برني»(Ed Bernay) اولين كتاب خود درباره روابط عمومي را منتشر و عنوان اولين واحد درسي در دانشگاه را تدريس كرد _ مشخص كرد.
نشريات ثبت شده درباره توصيههاي آموزشي در حوزه روابط عمومي تحت تاثير تجربيات آمريكاييها بوده است و تا اندازهاي اين موضوع بازتاب اين واقعيت است كه تا اين تاريخ دو مجله دانشگاهي در روابط عمومي، يعني «مروري بر روابط عمومي» و مجله «تحقيق در روابط عمومي» در آمريكا پايهگذاري شدهاند و به طور وسيعي به تحقيق آمريكايي و جهتگيريهاي دانشگاهي اشاره دارند.
موسسه روابط عمومي (IPR) دوره امتحانات خود را در سال 1950 داير كرده و با به كار گماردن استاداني از گروه مطالعات مديريت و پلي تكنيك نايبالسلطنه لندن، اولين امتحان متوسط در جولاي 1957 برگزار كرده است.
بعدها در سال 1950 كميته فرهنگي موسسه روابط عمومي نخستين گزارش را درباره جنبش اوليه هواداري در بخش دانشگاهي در دانشگاه شفيلد _ جايي كه در آن يك كرسي روابط عمومي وجود داشت _ و در لندن مدرسه اقتصاد، (جايي كه در آن سخنرانيهايي درباره آگهيهاي تبليغاتي انجام ميشد) و در كالج «كيل» (كه بعدا دانشگاه شد) جايي كه قرار بود كه يك كرسي در رشته ارتباطات در آن داير شود، ارايه كرد.