مسير آينده فناوري برق (ورد)
دسته بندي :
فنی »
رشته برق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
مسير آينده فناوري برق
جهان در قرن بيست و يكم با چالشهاي جديدي براي محافظت از ساكنانش ، منابعش و محيط زيستش روبروست . الكتريسيته كه عامل اصلي تغييرات در قرن پيش بود ،در سالهايي كه در پيش روست نيز بسيار سرنوشت ساز خواهد بود. در واقع ، برق چيزي بيش از شكلي ديگر از انرژي است ، در قرن گذشته ، برق سرچشمهاي براي نوآوريهاي فني و محركي براي ايجاد صنايع ،مشاغل ، و خدمات جديد بوده است . از زمان اديسون تاكنون، تاثير برق بسيار مهم بوده ، تا جائي كه آكادمي ملي مهندسي آمريكا « برقي شدن » را به عنوان بزرگترين پيشرفت مهندسي قرن بيستم به حساب آورده است، به اين معني كه « برقي شدن » به دليل تاثير مثبتش در كيفيت زندگي در جايگاهي بالاتر از اتومبيل سازي ، مخابرات ، كامپيوتر و حتي بهداشت ، قرار گرفته است .
اكنون اگر تصميمات مهم سرمايه گذاري و توسعهاي ، در جهت دگرگون سازي سيستم قدرت، براي پاسخگوئي به نيازهاي ضروري قرن حاضر اتخاذ شوند، تاثير جهاني برق در قرن بيست و يكم مي تواند و البته ما معتقديم كه بايد، بسيار بيشتر باشد و براي تحقق اين امر سه نياز مبرم وجود دارد:
3
• پاسخگوئي به نيازهاي مرتبط با برق مناسب در اقتصاد ديجيتال در حال ظهور
• ايجاد استراتژي انرژي پاك براي حفظ پايداري زيست محيطي در دراز مد ت
• سرعت بخشيدن به دسترسي به برق و منتفع شدن تمام مردم دنيا از منافع آن
انتخابهاي امروز معاني گسترده اي دارند. با افزايش سرمايه گذاري درنوآرويهاي برق ، ايجاد، فرصتها در قرن جديد مي تواند استمرار يابد. بدون چنين سرمايه گذاري، نقش كليدي كه برق ميتواند در دستيابي به برخي از مهمترين نيازهاي جامعه همانند رونق اقتصادي، توسعه پايدار زيست محيطي و پيشرفتهاي بشري ايفا كند، به شدت به خطر خواهد افتاد. حال ما كدام آينده را انتخاب ميكنيم ؟
ما با امكانات و قابليتهاي گذشتهمان با نيازهاي روبه رشد انرژي در قرن بيست و يكم برخورد ميكنيم. اما دهههاي پيش روي ما اساساً خواسته هايي متفاوت تر و دشوارتر در سيستم برق ، نسبت به آنچه كه آن را بتوان با فناوريهاي موجود و نرخهاي فعلي سرمايه گذاري زير ساخت تحقق بخشيد، پيش رويمان قرار خواهد داد. ما چشم انداز روشني از فرصتهاي جديد، و خطرات مسامحه در انجام اين امر را نداريم. آنچه كه ما در دهه آينده براي افزايش ارزش، كارآمدي ، و دسترسي جهاني به برق انجام خواهيم داد، تفاوت چشمگيري را در آينده مشتركمان ايجاد خواهد كرد.
3
مسير آينده فناوري برق، چشم اندازي جهاني براي درك ارزشهاي اساسي برق در جامعه در قرن بيست ويكم را در اختيار ما قرار مي دهد و طرحي براي تعيين اولويتهاي مهم فناوري و شمايي كلي از تحقيق و توسعه و نيازمندهاي لازم براي تامين مطلوب انرژي الكتريكي جهت دستيابي به اين چشم انداز را پيش رويمان مي گذارد. هدف از پروژه مسير آينده ، تشويق به بحث و مذاكره ، اجماع ، رهبري ،نوآوري و سرمايه گذاري ، برروي آينده انرژي الكتريكي است ، تا جائي كه توان بالقوه برق را براي افزايش كيفيت زندگي در مقياس جهاني قابل درك نمايد.
مسير آينده فناوري برق كه توسط EPRI آمريكا منتشر شده است توسط مركز تكنولوژي نيرو(متن) ترجمه و در اختيار علاقمندان قرار گرفته و چاپ جديد آن نيز بر مبناي گزارشات سال 2003 زير چاپ مي باشد. علاقمندان مي توانند جهت دريافت اطلاعات بيشتر با بخش دانش فني مركز تكنولوژي نيرو (متن) تلفن 88079442 تماس حاصل نمايند
4
محققان موسسه فناوري "ماساچوست" (امآيتي) در آمريكا در حال توليد تراشههاي كوچكي هستند كه درون آنها تركيب يك موتور احتراق داخلي و يك ژنراتور كوچك سبب توليد برق قابل استفاده در تجهيزات الكترونيكي قابل حمل، از جمله لپتاپها ميشود.
به گزارش سايت اينترنتي "بيبيسينيوز"، "آلن اپستاين" پروفسور امآي تي MITمعتقد است نمونههاي بسيار ريز از توربينهاي گازي كه اكنون در نيروگاهها براي توليد برق مورد استفاده قرار ميگيرند، ميتوانند براي توليد برق درون تراشهها به كار گرفته شوند.
به گفته او اين فناوري ميتواند با هزينهاي معادل هزينه باتريهاي امروزي
ابعادي مشابه آنها، تا ده برابر بيشتر انرژي براي تجهيزات الكترونيكي.
به گفته اين محقق، يك لپتاپ كه با استفاده از باتريهاي ليتيومي فعلي تا سه ساعت ميتواند روشن بماند، با استفاده از فناوري نيروگاههاي تراشهاي ميتواند ۱۵تا ۲۰ساعت بدون نياز به شارژ مجدد كار كند.
پروفسور اپستاين گفت "زماني كه در ابتدا ايده جاي دادن توربينهاي گازي ويژه توليد برق درون تراشهها را مطرح كردم محققان و كارشناسان از تعجب به خنده افتادند اما پس از مدتي اين افراد متقاعد شدند كه اين ايده قابل اجراست."
در ايده پروفسور "اپستاين" براي توليد برق، درست همانند نيروگاهها از يك موتور احتراق داخلي، يك توربين، يك كمپرسور هوا و يك ژنراتور استفاده ميشود با اين تفاوت كه