شيوه پارتي در معماری و عمران
دسته بندي :
علوم پایه »
پاورپوینت معماری
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 38 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
شيوه پارتي در معماری و عمران
شيوه پارتي
پس از حمله اسكندر، يونانيها تلاش داشتند كه به گونهاي سليقه وفرهنگ خود را به ايرانيان تحميل كنند، اسكندر براي رسيدن به اين هدف، مخصوصاً در ايران فرمان داد تا ده هزار تن از سربازان و سرداران او با زنان ايراني ازدواج كنند و خود نيز از ميان شاهزادگان و نجيبزادگان ايراني دو دختر را به همسري برگزيد. همچنين او سيهزار تن از كودكان ايراني را در ميان سپاه خود قسمت كرد تا زيردست مقدونيان و يونانيان پرورده شوند و فنون جنگي و زبان يوناني را از آنان فراگيرند. با اين همه برخلاف اقوامي كه در چنين شرايطي فرهنگ حاكم را ميپذبرفتهاند، ايرانيان تن به اين عمل ندادند.
بايد گفت معماري پيشرفتهترين هنر يوناني است و به خاطر ظرافت و نظم و تزئينات ويژه آن، در طول تاريخ معماري اروپا در چندين دوره از آن تقليد شده است، البته اين خصوصيات خدمتي به تنوع نميكرده و سرانجام، معماري از قاعدههاي به دست آمده پا فراتر نميگذاشته و از همين رو تكرار در طرح و شكل ساختمانهاي يوناني فراوان است. براي نمونه در زمان ساسانيان دو ساختمان را نميتوان يافت كه در طرح كاملاً همانند به هم باشند، هر كدام ويژگي خود را دارند و اين از ويژگيهاي معماري ايران و در اينجا شيوه پارتي است.
در اين ساختمانها از اصل « جفت» و « پد جفت» يا به گفته ديگر، « قرينگي» و «ناقرينگي» بهرهگيري شده است. به نظر ميرسد در ساختمانهايي كه براي نيايش ساخته شدهاند، مانند مهرابهها (كه نيايشگاه آئين مهري بود) و كاخهاي پذيرايي كه ميبايست در آنها ديد انسان به يك نقطه معطوف و متوجه بشود از جفت يا قرينگي بهرهبري، ولي برعكس در ساختمانهايي كه با كاركرد مسكوني مانند خانه و كاخها كه بايد تنوع ايجاد كرده، از پد جفت يا همان ناقرينگي بهرهبردهاند و اين كار را سازندگان ايراني به بهترين نحو انجام دادهاند. اين ويژگي را در كاخ سروستان ميتوان يافت. (شكل كاخ سروستان)
تزئينات معماري پارتيان
در معماري پارتي تزئيناتي مانند نقاشي و گچري وسيعاً به كار گرفته مي شده است. گچبريهاي كوه خواجه و نقاشيهاي ديواري با رنگهاي مختلف و گوناگون حكايت از تزئين بخش داخلي ساختمانها دارد و اين نمونه تزئينات گچ بري با طرح هاي هندسي و گياهي بعداً در دوره ساساني و از آن پس در دوره اسلامي مورد استفاده فراواني قرار گرفت.
اما در تزئينات بيروني بناها بايد سنگ كاري و طاق نما، نيم ستونها و ماسكها و يا صورتك هايي نام برد كه در كاخ هترا در الحضر به زيباترين شكل ممكن به كار گرفته شده است. در اين دوره به جاي اينكه همانند دوره هخامنشي از نقوش برجسته به وفور استفاده نمايند از ماسك و صورتك در نماي بناها استفاده شده است. زيرا هم وقت كمتري مي گرفته و هم از نظر اقتصادي به صرفه بوده است. شايد گستردگي امپراتوري و عدم ثبات كامل سياسي و اجتماعي و نيز ركودي كه در هنرها پيش آمده بود موجبي براي عدم پيشرفت نسبت به معماري دوره پيشين، هخامنشيان شده است.